ÖZET
Bu çalışmada Bilgisayar Destekli Öğretirnin
(BDÖ) geleneksel yönteme göre öğrencilerin biyoloji başarısına
ve bilgisayara yönelik genel tutumlarına etkisini ortaya
çıkarmak hedeflenmiştir. Bu amaçla, İstanbul İli Kuleli
Askeri T-isesi kapsamında bir deneysel çalışma yürütülmüştür.
Çalışmanın örneklemini iki Lise 1. sınıf dahilindeki
toplam 51 öğrenci oluşturmuştur. Kontrol grubuna enzimler
konusunun işlenmesinin ardından geleneksel yöntem
(çalışma yaprağı) ilc öğrencilerin konuyu çalışması
sağlanırken deney grubuna BDÖ uygulanmış, öğrencilerin
konuyu bilgisayar laboratuvarında birebir öğretici tipinde
bir ders yazılımı (Vitamin Biyoloji) ile işlemeleri sağlanmıştır.
Öğrencilerin enzimler konusundaki başarılarını ölç-
mek üzere geliştirilen başarı testi ve bilgisayara yönelik tutumlarım
belirlemek üzere Bilgisayara Karşı Tutum Ölçe-
ği, her iki sınıf ta da öğretim öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır.
Uygulama sonunda hcl' grup için uygulanan ön
ve son test başarı ortalamaları arasındaki farklar t testi ile
karşılaştırılmış ve BDÖ'nün geleneksel yönteme göre biyoloji
başarısında anlamlı bir fark sağlamadığı sonucuna
ulaşılmıştır. Aynı işlem grupların tutum ölçeği puanları için
de yapılmış ve gruplar arasında bilgisayara yönelik tutumlar
açısından anlamlı bir fark gözlenmemiştir.
ABSTRACT
n this study, we aim to find out the effects
of computcr-aided instruction (CAl) on the students' achievement
in biology and their attitudes toward the use of
computers in biology courses as compared to the traditional
methods. Tnorder to find out these effects, an experimental
study has been carried out in Kuleli Military High School
in IstanbuL. The subjects of the study were 51 students of
the first graders from the two sections of the high schooL.
In the control group, fırst the subject "enzymes" was taught
and then the students studied the subject through a traditional
method using worksheets. In the experimental group,
CAl was implemented. These students were given the
chance of studying the same subject through a selected courseware
(Vitamin Biology, a tutor) in the computer laboratory.
An achievement test has been designed to measure
the success of the students and an attitude scale has been
used to display their attitudes toward computer use. The
test and the sc ale have been applied to both groups before
and after the instruction. The differences between the means
of the pre and post tests have been compared via t-test.
No significant difference has been found out. It can be
concluded that CAl does not have much effect on the students'
achievement in biology. The same procedure has 00-
en followed in interpreting the results of the attitude sc ale
and no significant difference has been observed.
ANAHTAR KELİMELER: bilgisayar destekli öğretim, biyoloji başarısı, bilgisayara yönelik tutumlar.
KEYWORDS: computer aided instruction. biology acrnevement. attitudes toward computer.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education