ÖZET
Bu araştmna, dört-altı yaş grubundaki çocuklann
kendilerini, öğretmenlerini ve anne-babalarını nasıl algıladıklarını
tespit etmek amacıyla yapılmış kesitsel bir araştırmadır.
Araştırma, dört-altı yaş grubundaki 96 çocukla sürdürülmüştür.
Araştmnada, çocuklann kendilerini, öğretmenlerini
ve anne-babalannı algılayışlanm tespit etmek
amacıyla, Cüeeloğlu 1%8 tarafından geliştirilen" mutlu,
üzgün, şaşırmış ve kızgın" yüz ifadeleri ve bunlara ek
olarak "korkmuş" yüz ifadelerinin yer aldığı resimli kartlar
kullanılmıştır. Her bir çocukla bireyselolarak çalışılmıştır.
Çocuklara sırasıyla kendini, annesini, babasını ve;
öğretmeninin algılanmasında, öğretmenlerini bu yüz ifadelerinden
hangisiyle eşleştirdiği sorulmuştur. Araştırma 8 ay
boyunca devam eden 8 tekrarlı bir araştmnadır.
Araştmna grubundaki çocukların kendilerini,anne-babalanm
ve öğretmenlerini tanımlamada "mutlu" yüz ifadesini
daha fazla tereih ettikleri gözlenmiştir
Çocukların kendileri için tercih ettikleri yüz ifadeleri
ile anneleri, babalan ve öğretmenleri için seçtikleri yüz ifadeleri
arasında da tutarWık olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet,
çocuklann kendilerini, anne-babalarını algılamada
önemli bir değişken olarak gözlenirken cinsiyetler arasında
bir farklılık gözlenmemiştir. Çocukların yaşı büyüdükçe,
olumlu" mutlu" algılamada bir artış gözlenmiştir. Anne ve
babanın öğrenim durumu sadeee çocuğun kendi ile ilgili algısında
etkili bulunmuştur.
ABSTRACT
lıİs research is a cross-sectional research
aiming to determine how four-six years old children pereieve
themselves, their parents and teachers In this research,
it is tried to determine whether the children's perception of
themselves. 96 children attended this research. To determine
the chil dren' s perceptions of themselves, their parents
and teachers picture cards on which there are happy, sad,
angry and suprised faeial expressions were used, developed
by Cüceloğlu 1968, in addition to them "seared" facial expressions
were used. Each child was studied individually.
The children were asked to match the facial expressions
with themselves, their mothers, fathers and teachers. This research was a 8 time repeated, 8 month lasted research.
It was observed that children mostly prefered happy
faeial expression to define themselves, their parents and teachers.
It was also determined that there was a consisteney
between the faeial expressions that they chose for themselves
and for their teachers and parents. Gender played an
important role for children when pereieving themselves
and their parents, whereas, it has no impact on the pereeption
of their teachers. As the children's age grew, an incrcase
in the amount of positive "happy" pereeption was observed. The literacy of the parents only effected the child perception about themselves.
ANAHTAR KELİMELER: Yüz ifadeleri, algılama, duygular, okulöncesi, öğretmen, ebeveyn
KEYWORDS: Facial expressions, perception, feeling, preschool, teacher, parent
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education