ÖZET
Bu çalısmanın amacı, Bilgi isleme Modeli’ne (BİM) dayalı bir dersin ögrencilerin manyetizma konusundaki
basarılarına olan etkisini arastırmaktır. Bu amaçla, ögrencilerin basarılarını ölçebilmek için arastırmacı tarafından Manyetizma
Basarı Testi (MBT) gelistirilmistir. 91 ögrenciyle yapılan pilot çalısmada, kullanılacak materyaller ve veri toplama aracı test
edilmis ve elde edilen dönütlere göre gerekli düzenlemeler yapılmıstır. Ana çalısma, 110 Fen Bilgisi birinci sınıf ögretmen
adayının katılımıyla gerçeklestirilmistir. Geleneksel ögretim metoduyla ders gören ögrenciler kontrol grubu, BİM ile ders
anlatılan ögrenciler deney grubu diye nitelendirilmistir. MBT ön ve son test olmak üzere iki gruba da iki kez uygulanmıstır.
Veriler, SPSS programı ile analiz edilmistir. Sonuçlar, deney grubunda bulunan ögrencilerin MBT’deki ortalamalarının kontrol
gruptaki ögrencilere göre daha yüksek oldugunu, kovaryans analizi (ANCOVA) sonuçları da bu farkın anlamlı bir fark
oldugunu ortaya koymustur.
ABSTRACT
The purpose of this study was to investigate the effect of Information Processing Model (IPM) based lesson on
preservice science teachers’ achievement in magnetism. A Magnetism Achievement Test (MAT) was developed by the
researcher for this purpose. Measuring tool and teaching materials were tested in the pilot study that was conducted with 91
students. All the revisions were done according to feedback. The main study was conducted with 110 freshman preservice
science teachers. Students instructed with traditional lecturing were tagged as control group, whereas students instructed with
the IPM as the experimental group. SPSS was used to analyze the data. Results of the analysis of covariance (ANCOVA)
showed that there was a statistically significant difference between the mean scores of experimental and control group
students.
ANAHTAR KELİMELER: fizik egitimi, bilgi isleme modeli, bellek, manyetizma, geleneksel ögretim metodu
KEYWORDS: physics education, information processing model, memory, magnetism, traditional lecturing method
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education