Mikroöğretim uygulamasının öğretmen adaylarının sınıfta ders anlatımına ilişkin görüşleri üzerine etkisi


THE EFFECT OF MICROTEACHING PRACTISES ON STUDENT TEACHERS’ VIEWS OF GIVING LESSONS IN THE CLASSROOM


Yrd. Doç. Dr. İzzet GÖRGEN


ÖZET
Bu çal›şman›n amac›, mikroöğretim uygulama- s› yapan öğretmen adaylar›n›n s›n›fta ders vermeye ilişkin görüşlerinde mikroöğretim öncesi ve sonras› farkl›l›k olup olmad›ğ›n›n incelenmesidir. Bu çal›şma Muğla Üniversite- si Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu III. s›n›f öğrencile- rinin kat›l›m›yla 2000 y›l› Güz döneminde gerçekleştiril- miştir. Araşt›rmada öğretmen adaylar›n›n s›n›fta ders ver- meye ilişkin görüşleri 31 maddelik anketle al›nm›şt›r. An- kette yer alan 11 maddeye ilişkin öğrenci görüşlerinde mik- roöğretim uygulamas› öncesi ve sonras›nda anlaml› deği- şiklikler gözlenmiştir. Ancak anketin diğer maddelerine ilişkin öğrenci görüşlerinde anlaml› değişiklikler gözlen- memiştir.


ABSTRACT
The aim of this study is to examine whether there is a difference between the student teachers’ opinions before and after using microteaching. This study has been conducted in the fall semester of 2000 at Muğla University Pysical Education and Sport Academy with the participation of the third year students. In this study the stu- dent teachers’ view on teaching in the classroom has been dealt with a questionnaire which is consisting of thirty-one questions. Significant differences have been observed in the eleven questions which are related on the students’ perspective before and after using microteaching. Howe- ver, there were not been any significant differences in the other questions of the questionnaire.


ANAHTAR KELİMELER: mikroöğretim, öğretmen eğitimi, öğretmenlik becerileri


KEYWORDS: microteaching, teacher education, teacher skills

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education