FEN EGİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖGRENME YAKLAŞIMlNIN PROBLEM ÇÖZME VE ÖZ- YETERLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN GELİŞİMİNE ETKİSİ


EFFECTIVENESS OF PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH ON DEVELOPMENT OF PROBLEM SOLVING AND SELF-EFFICACY BELIEFS LEVELS IN SCIENCE EDUCA TION


Dr. Süleyman YAMAN & Prof. Dr. Necati YALÇIN


ÖZET
Bu araştınnamn amacı, öğretmen adaylannın problem çözme becerileri ve fen öğretimine yönelik öz-yeterlik inanç düzeylerini geliştinnede probleme dayalı öğrenme yaklaşımının etkisini belirlemektir. Çalışma 2002-2003 eğitim-öğretim yılında Gazi Eğitim Fakültesinde uygulanmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda ıo5, kontrol grubunda ise 115 öğrenci yer almıştır. Çalışmada farklı yöntemlerle öğrenim gören öğretmen aday lan mn problem çözme ve öz-yeterlik inanç düzeyleri karşılaştınlmıştır. İşlem öncesi ve sonrası öğrencilerin test puanlan arasında anlamlı farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştınna sonuçlan, deney grubundaki öğretmen adaylanmn problem çözme becerileri ve fen öğretimine yönelik öz-yeterlik inanç düzeylerinin kontrol grubundaki öğrencilerden daha fazla geliştiğini göstennektedir. Bu sonuçlar, PDÖ yaklaşımının öğrencilerin farklı becerilerini geliştinnede geleneksel yöntemlerden daha etkili olduğunu ifade etmektedir.


ABSTRACT
The purpose of this re search was to explore the effects of problem-based learning approach in developing problem solving skills and self-efficacy beliefs level towards science teaching of prospective teachers. The study was conducted at Gazi Educational Faculty in 2002-2003 academic years. The research was shaped by an experimental design with treatment and control groups. In the experimental group, there were ıo5 students and in the control group there were 115 students. In the study, problem solving and self-efficacy beliefs of prospective teachers who were taught with different methods were compared. It was examined whether there are any meaningful differences between prospective teachers' test scores af ter and before the research. Results showed that prospective teachers' problem solving skills and self-efficacy beliefs toward science teaching evolved treatment group students more than control group students. These results showed that PBL is more effective than traditional methods in developing students' different skills.


ANAHTAR KELİMELER: fen eğitimi, probleme dayalı öğrenme, problem çözme, öz-yeterlik inancı


KEYWORDS: science education, problem-based learning, problem solving, self-efficacy beliefs

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education