ÖZET
Bu
çalışmanın
amacı;
yedinci
ve
onuncu
sınıf
öArencilerinin
çoklu
zeka
boyutlarını
öz-de~erlendirme
yoluyla
belirle-
mek
ve
bu
boyutlarla,
fen/fizik
başarısı,
sınıf
seviyesi,
yaş,
cinsiyet,
sosyo
ekonomik
düzey
ve
okuldaki
branşın
(fen-matema-
tik,
Türkçe-matematik,
Türkçe-sosyal)
ilişkisini
araştırmaktır.
Çalışmada
ölçüm
aracı
olarak
Çoklu
Zeka
Envanteri
kullanıl-
mıştır.
Çalışma
2003-2004
sonbahar
döneminde,
Çankaya,
Keçiören
ve
Yenimahalle
ilçelerinden
rastgele
seçilen
26
ilköğre-
tim
okulu
ve
7liseden
toplam
3721
yedinci
ve
onuncu
sınıf
ö~rencisi
ile
yapılmıştır.
Elde
edilen
veriler,
çok
yönlü
varyans
(MANOVA)
istatistiksel
tekni~i
ve
basit
ilişki
analizi
kullanılarak
de~erlendirilmiştir.
İstatistiksel
sonuçlar,
yedinci
sınıf,
onuncu
sınıf
ve
tüm
ö~rencilerin
en
baskın
zeka
alanının
sosyal-bireylerarası
zeka
oldu~unu
göstermiştir.
ÖArencilerin
güçlü
oldukları
diğer
zeka
alanları
sınıf
seviyelerine
göre
de~işkenlik
göstermektedir.
Basit
ilişki
analizleri,
öğrencilerin
fen
başarı-
larının
sosyal-bireylerarası
zeka
alanlarıyla
düşük
pozitif
bir
ilişki
içerisinde
olduğunu
göstermiştir.
ABSTRACT
This
studyaimed
to
explore
the
self-estimated
intelligence
dimensions
of
seventh
and
tenth
grade
students,
and
the
relationship
between
these
dimensions
and
science/physics
achievement,
grade
level,
age,
gender
socio
economic
status
and
branch
in
school
(science-math,literature-math,
social
sciences-literature).
In
this
study
a
Multiple
Intelligence
Inventory
was
used
as
a
measuring
instrument.
The
study
was
conducted
in
randomly
selected
26
elementary
and
7
high
school
s
thro-
ughout
Çankaya,
Keçiören
and
Yenimahalle
districts
of
Ankara
with
a
total
of
3721
seventh
and
tenth
grade
students
in
Fall
2003-2004
semester.
The
data
obtained
were
analyzed
by
using
multivariate
analysis
of
variance
(MANOVA)
and
bivariate
correlations.
Results
indicated
that
the
most
dominant
intelligence
of
seventh,
tenth
and
all
students
was
the
interpersonal
in-
telligence,
and
the
grade
level
of
students
had
a
significant
effect
on
their
remaining
self-estimated
inteJligence
dimensions.
Bivariate
correlations
revealed
low
positive
correlations
between
science
achievement
and
interpersonal
intelligence
of
se-
venth
graders.
ANAHTAR KELİMELER: Fizik Eğtimi, Fen Eğitimi, Fizik Başarısı, Fen Başarısı, Çoklu Zeka Kuramı
KEYWORDS: Physics Education, Science Education, Physics Achievement, Science Achievement, Multiple Intelligence Theor
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education