ÖZET
Ça
ğımı
zda bireylerin, farkl
ı
toplumlarda bilgi, yetenek ve becerileri ile var olabilmeleri için sahip olmalar
ı
gereken evrensel ölçütlerde baz
ı
özellikler bulunmaktad
ı
r. Çal
ış
man
ı
n konusunu olu
ş
turan matematik okuryazarl
ığı
kavram
ı
da son y
ı
llarda ad
ı
ndan çok s
ı
k söz edilen ve tüm bireylerde bulunmas
ı
gerekti
ğ
i vurgulanan önemli özelliklerden biridir. Bu
çal
ış
mada, ö
ğ
retmen adaylar
ını
n matematik okuryazarl
ığı
özyeterliklerinin anabilim dal
ı
, mezun olunan lise türü, s
ını
f düzeyi
ve cinsiyet de
ğiş
kenlerine göre incelenmesi amaçlanm
ıştı
r. Çal
ış
man
ı
n verileri ara
ştı
rmac
ı
lar taraf
ı
ndan olu
ş
turulan “Ö
ğ
renci
Bilgi Formu” ve Özgen ve Bindak (2008) taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen “Matematik Okuryazarl
ığı
Öz-Yeterlik Ölçe
ğ
i” ile
toplanm
ıştı
r. Verilerin analizi sonucunda, biyoloji, kimya ve matematik ö
ğ
retmen adaylar
ını
n özyeterlikleri aras
ı
nda
matematik ö
ğ
retmen adaylar
ı
lehine ve biyoloji ile fizik ö
ğ
retmen adaylar
ı
aras
ı
nda fizik ö
ğ
retmen adaylar
ı
lehine anlaml
ı
fark oldu
ğ
u görülmü
ş
tür. Mezun olunan lise türü dikkate al
ı
nd
ığı
nda Anadolu Ö
ğ
retmen Lisesi mezunlar
ını
n lehine olacak
ş
ekilde Meslek Lisesi mezunlar
ı
yla aralar
ı
nda anlaml
ı
fark tespit edilmi
ş
tir. Ayr
ı
ca s
ını
f düzeyi ve cinsiyet de
ğiş
kenlerine
göre de 5. s
ını
flar ve erkek ö
ğ
retmen adaylar lehine anlamlı fark belirlenmiştir
ABSTRACT
In our age, there are some qualifications of universal criteria that individuals should have to be able to
survive in different societies with their knowledge, ability and skills. The concept of mathematical literacy which is the
subject of this study is emphasized in recent years to be one of the important qualifications that individuals should have. In
this study it is aimed to investigate mathematical literacy self-efficacy beliefs of pre-service teachers in terms of their
department, graduated high school, grade level and gender. Data were collected with “Student Information Form” which is
formed by researchers and “Mathematical Literacy Self-Efficacy Scale” which is developed by Ozgen and Bindak (2008).
Data analysis shows that self-efficacy beliefs of biology, chemistry and mathematics pre-service teachers differ in favor of
mathematics pre-service teachers and self-efficacy beliefs between biology and physics pre-service teachers differs in favor
of physics pre-service teachers. When the type of graduated high school is considered, there is a significant difference
between Anatolian Teacher High School and Technical High School in favor of the former. Furthermore, according to the
grade level and gender variables, there is a significant difference in favor of fifth class and males.
ANAHTAR KELİMELER: ö ğ retmen aday ı , matematik okuryazarl ığı , özyeterlik
KEYWORDS: pre-service teacher, mathematical literacy, self-efficacy
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education