ÖZET
Örgütsel adalet alg
ısı
, ki
ş
ilerin örgüt içinde kendilerine kar
şı
adil olunup olunmad
ığı
konusunda yarg
ı
ya
varmalar
ını
sa
ğ
lamaktad
ı
r. Bu yarg
ı
sonucunda ki
ş
iler örgüte ve dolay
ısı
yla i
ş
lerine kar
şı
olumlu veya olumsuz tutum
geli
ş
tirebilmektedirler.
İ
li
ş
kisel tarama deseninde gerçekle
ş
tirilen bu çal
ış
ma ö
ğ
retmenlerin örgütsel adalet konusundaki
alg
ı
lar
ını
n hangi düzeyde oldu
ğ
unu, hangi de
ğiş
kenlerden etkilendi
ğ
ini ve örgütsel ba
ğlılı
klar
ını
nas
ı
l etkiledi
ğ
ini ortaya koymay
ı
amaçlam
ıştı
r. Buna ba
ğlı
olarak KKTC Milli E
ğ
itim, Gençlik ve Spor Bakanl
ığı
Ortaö
ğ
retim Dairesi Müdürlü
ğ
üne ba
ğlı
Lefko
ş
a
ilçe merkezinde, resmi ortaokul ve liselerde görev yapan 225 ö
ğ
retmen ve yönetici ara
ştı
rma kapsam
ı
na al
ı
nm
ıştı
r. Konunun
ara
ştırı
lmas
ı
nda Niehoff ve Moorman (1993) taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen “Örgütsel Adalet Alg
ısı
Ölçe
ğ
i” ve “Örgütsel Ba
ğlılı
k Ölçe
ğ
i”
(Allen ve Meyer, 1990) kullan
ı
lm
ış
olup ölçek özelindeki anket sorular
ı
aras
ı
nda da iç-tutarl
ı
k ölçümü aç
ısı
ndan Cronbach Alpha
yönteminden yararlan
ı
lm
ıştı
r. Ara
ştı
rman
ı
n Lefko
ş
a’ya ba
ğlı
ortaö
ğ
retim okullar
ı
nda ortaya ç
ı
kan sorunlar
ı
n ve bu örgütlerin iç
iş
leyi
ş
deki do
ğ
abilecek ileti
ş
imsizlik veya hiziple
ş
melerin kayna
ğı
olarak görülen adalet noksanl
ığı
ile ilgili ö
ğ
retmen alg
ı
lar
ı
yans
ıtı
lmaya çal
ışı
lm
ıştı
r.
ABSTRACT
Organizational justice perception enables the individual to determine whether he or she, in an organization, is
treated fairly or not. As a consequence of this perception, positive or negative attitudes towards work are acquired. This study
based on relational screening model, aimed to identify the level of teacher’s organizational justice perception and the variables
affecting this perception. It also intended to explain to what extend does this concept of justice effect their organizational
commitment. A sample of 225 teachers and school administrators, working in secondary level schools under TRNC Ministry of
Education, Youth and Sports, are involved in the study. Niehoff and Moorman’s (1993) “Organizational Justice Perception
Scale” and “Organizational Commitment Scale” (Allen and Meyer, 1990) were used. In addition, Cronbach’s Alpha Test has
been performed in order to test the internal consistency. This study tried to reflect if there existed a missing notion of justice
within these institutions and investigated the sources for lack of communication or schism faced by teachers.
ANAHTAR KELİMELER: Örgütsel Adalet, Örgütsel Bağlılık, Ortaöğretim
KEYWORDS: Organizational Justice, Organizational Commitment, Secondary level education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education