ÖZET
Bu ara
ştı
rma, küresel dünyada uluslararas
ı
yeterlili
ğ
e sahip üniversite ö
ğ
rencisi yeti
ş
tirebilme sürecinde,
farkl
ı
demografik özellikler ve farkl
ı
la
ş
an e
ğ
itim alanlar
ı
nda ö
ğ
renci memnuniyetlerine ili
ş
kin kar
şı
la
ştı
rma amac
ı
yla
yap
ı
lm
ıştı
r. Amerika’daki Kenyon Üniversitesi’nin memnuniyet anketindeki sorular ülkemiz
ş
artlar
ı
na uyarlanarak anket
olu
ş
turulmu
ş
tur. Anket, madde analizi yapmak üzere dördüncü s
ını
f olan yetmi
ş
dört üniversite ö
ğ
rencisine uygulanm
ıştı
r.
Daha sonra anketten üç soru ç
ı
kar
ı
lm
ıştı
r. Sonras
ı
nda anket, de
ğiş
ik bölümlerde okuyan iki yüz elli üç dördüncü s
ını
f
üniversite ö
ğ
rencisine uygulanm
ıştı
r. SPSS 17.0, Anova, Shaffe ve T-Testi kullan
ı
larak anketin analizi gerçekle
ş
mi
ş
tir.
Analiz sonuçlar
ı
ndan Mühendislik Fakültesi ö
ğ
rencilerinin memnuniyetinin di
ğ
er fakültelerdeki ö
ğ
rencilere göre daha
yüksek oldu
ğ
u ortaya ç
ı
km
ıştı
r. E
ğ
itim düzeyi daha dü
ş
ük olan ailelerin çocuklar
ını
n memnuniyet düzeyinin daha yüksek
oldu
ğ
u saptanm
ıştı
r.
ABSTRACT
This research has been carried out to find out students’ satisfaction depending on demog
r
aphic
features and students’ educational area regarding international students having high competence in the global world. The
questions in the questionnaire prepared about satisfaction in The Kenyon University in America has been adapted to our
analysis. The questionnaire has been applied to seventy four last year students for material analysis. Afterwards, three
questiones have been removed from the questionnaire. Later on, the questionnaire has been applied to two hundred and fifty
three last year university students studying in different departments. The analysis of the questionnaire has been done by using
SPSS 17.0, Anova, Shaffe and T-Test. From the results, it is found out that the students’ satisfaction of The Engeneering
Faculty students is higher than the students’ satisfaction of the ones in the other faculties. It is also seen that those students,
whose parents have lower educational levels, have higher student satisfaction
ANAHTAR KELİMELER: Küreselle ş me, uluslararas ılı k, e ğ itim alanlar ı , ö ğ renci memnuniyet,
KEYWORDS: Globalization, internationalism, education fields, students’ satisfaction
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education