ÖZET
Bu çalışmanın amacı orantısal akıl yürütme için gerekli anahtar öğrenmelere yönelik Gerçekçi Matematik Eğitimi Teorisi temelli bir varsayıma dayalı öğrenme rotası ve ilgili öğretimsel etkinlik dizisinin geliştirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda tasarı tabanlı araştırma deseni ile geliştirilen öğrenme rotası ve ilgili etkinlik dizisi test edilmiş, düzenlenmiş ve son haline getirilmiştir. Çalışmanın veri analizi geliştirilen öğrenme rotası ve ilgili etkinlik dizisi kullanılarak gerçekleştirilen öğretim sırasında ortaya çıkan sınıf içi söylemin Toulmin argümantasyon modeli ile yapılmıştır. Çalışmanın sonuçları geliştirilen öğrenme rotası ve etkinlik dizisi kapsamında gerçekçi bağlamlar içerisinde informel araçlardan formel araçlara geçiş yapılarak gerçekleştirilen oran ve orantı öğretiminin öğrencilerin bu konuyu anlamlı, kapsamlı ve sıralı olarak öğrenmeleri için önemli bir potansiyele sahip olduğunu göstermiştir. Dolayısıyla, geliştirilen öğrenme rotası ve etkinlik dizisinin oran ve orantı öğretiminin kalitesini arttırmak için faydalı olacağı öngörülmektedir.
ABSTRACT
The purpose of this study was to develop a hypothetical learning trajectory and related instructional sequence for the big ideas of proportional reasoning based on the theory of Realistic Mathematics Education. In line with this purpose, the hypothetical learning trajectory and related instructional sequence were developed, tested, revised, and finalized through a design-based research. The data analysis was conducted by using Toulmin argumentation model of the classroom discourse that emerged during the instruction with the developed learning trajectory and instructional sequence. Findings revealed that teaching ratio and proportion by progressing from informal to formal tools in realistic contexts had significant potential for students to learn this subject in a meaningful, comprehensive, and coherent way within the scope of the developed learning trajectory and the instructional sequence. In this regard, it is foreseen that the developed learning trajectory and the instructional sequence will be useful to improve the quality of teaching ratio and proportion.
ANAHTAR KELİMELER: Orantısal Akıl Yürütme, Çarpımsal Düşünme, Gerçekçi Matematik Eğitimi, Varsayıma Dayalı Öğrenme Rotası
KEYWORDS: Proportional Reasoning, Multiplicative Reasoning, Realistic Mathematics Education, Hypothetical Learning Trajectories
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education