ÖZET
Test geliştirrnede klasik test teorisi ve örtük özellikler
(latent traits) teorisine dayalı yöntemler kullanılmaktadır.
Test puanları dağılımının normal olması durumunda,
klasik test teorisinin madde güçlük indeksi (p) ve madde
ayıncılık gücü (1') indeksleri ile örtük özellikler teorisinin
iki parametreli lojistik modelinde yer alan madde güçlük
(b) ve madde ayrıcılık gücü (a) indekslerine bir geçiş mümkün
olmaktadır. Bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığının
Anadolu Lisesi Giriş Sınavının Türkçe ve Matematik alt
testleri kullanılarak, klasik test teorisi madde istatistiklerinden
örtük özeııikler teorisinin madde parametreleri kestirilmiştir.
Araştırmanın sonunda, Türkçe puanları dağılımının
Matematik puanları dağılımına göre normale daha yakın
olduğu; her iki alt test için b parametrelerinin kestirilen de-
ğerleri ile geçiş formüııerinden hesaplanan değerlerine ait
korelasyonun a parametresine ait korelasyondan daha yüksek
olduğu ve Türkçe testinden elde edilen parametrelerin
Matematik testinden elde edilenlere göre daha yüksek korelasyon
verdiği görülmüştür.
ABSTRACT
In test development approaches methods
relying on classical test theory and latent traits theory are
used. On condition that the distribution of the test scores is
normal, transformation is likely to be achieved. From the
item difficulty index (p) and item discrimaination index (1')
in classical test theory to the item difficulty (b) and item
discrimination index (a) in the two parameter iogistic model
of latent traits theory. In this study, the Turkish and
Maths subtests of Anadolu High School Entrance Exam by
the Ministry of Education are utilised and item parameters
of latent traits theory are estimated from the item statistics
of the classical test theory. The findings demonstrated that
the distribution of the Turkish test scores resembles to normal
distribution more than that of the Math test scores, that
the correlation between the values of the b parameters of
both subtests, which are estimated and the values which are
calculated from the transformatian formulas is more than
that of the a parameter; and finaııy that the parameters obtained
from Turkish test are in higher correlations with the
ones obtain from the Maths test.
ANAHTAR KELİMELER: Klasik test teorisi, örtük özellikler teorisi, örtüközellikler teorisi ile kliisikteori arasındaki iliş- ki. maddeparametreleri
KEYWORDS: Clasiccal test theory, latent trait theory, re. lating item response theory to classical test theııry, item parameters
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education