ÖZET
Bilimsel süreç becerileri toplumdaki her bireyi
n bilimsel okuryazar olabilmesi için sahip olmas
ı
gereken becerilerdir.
Bu becerilere sahip olan bireyler günlük ya
ş
amlar
ı
nda kar
ş
ı
la
ş
t
ı
klar
ı
sorunlar
ı
çözerken de bu becerileri kullan
ı
rlar. Ayr
ı
ca
günlük ya
ş
amlar
ı
nda var olan sorunlar
ı
n fark
ı
na var
ı
rken de yarat
ı
c
ı
dü
ş
ünme önemlidir. Yarat
ı
c
ı
dü
ş
ünme modellerini
inceledi
ğ
imizde de bilimsel süreç becerileri (BSB) ile bilimsel yarat
ı
c
ı
l
ı
ğ
ı
n (BY) kesi
ş
ti
ğ
ini görmekteyiz. Bu
radan hareketle
bu çal
ı
ş
mada BSB ile BY aras
ı
ndaki ili
ş
ki belirlenmeye çal
ı
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Bu amaçla BSB’leri geli
ş
tirmesi için ö
ğ
rencilere verilen
etkinlikler sonucunda BSB ve BY aras
ı
ndaki ili
ş
ki ortaya konmaya çal
ı
ş
ı
lm
ı
ş
t
ı
r. Çal
ı
ş
man
ı
n örneklemini bir ilkö
ğ
retim
okulunda yedinci s
ı
n
ı
fta ö
ğ
renim gören 20 ö
ğ
renci olu
ş
turmaktad
ı
r. Ö
ğ
rencilere uygulama sonunda BSB ve BY ölçekleri
uygulanm
ı
ş
, ayr
ı
ca doldurduklar
ı
çal
ı
ş
ma yapraklar
ı
BSB ve BY aç
ı
s
ı
ndan de
ğ
erlendirilerek BSB ve BY puanlar
ı
elde
edilmi
ş
tir. Elde edilen veriler de
ğ
erlendirilirken SPSS 11.0 paket program
ı
kullan
ı
larak analiz edilmi
ş
tir. Çal
ı
ş
man
ı
n sonunda
BSB ile BY aras
ı
nda ili
ş
ki oldu
ğ
u bulunmu
ş
tur.
ABSTRACT
Science process skills are the skills which each individual in the society must have to be a scientificaly literate.
Moreover, creative thinking and science process skills are very
important for the individuals in recognizing and solving the
existing problems in their daily lives. A
nd starting from this, in this study it was tried to determine the correlation between
science process skills (SPS) and scientific
creativity (SC). For this purpose, the e
ffect of the activities given for developin
g
the SPSs on the students’ SPSs and SCs were examined, and exis
tence of a correlation between SPSs and SCs of them were
tried to set forth. At the end of the application, SPS and SC
scales were applied to the students, and the work sheets which
they filled out were evaluated in terms of SPS and SC, and their
SPS and SC scores were obtained.
At the end of the study, it
is found that there was a co
rrelation between SPS and SC.
ANAHTAR KELİMELER: bilimsel süreç becerileri, bilimsel yaratıcılık, yaratıcı düşünme modelleri
KEYWORDS: science process skills, scientific creativity, creative thinking models
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education