ÖZET
Bu çalışmada çoktan seçmeli test maddelerini puanlama
yöntemlerinden; (1,0) metoduyla puanlama, uzman
kanısına dayalı puanlama, Zinger Zı ve Z2 puanlama
yöntemlerinin madde ve test istatistiklerine etkisi araştınlmıştır.
Araştırma, 1999-2000 Eğitim-Öğretim yılı Güz Dö-
nemi'nde Özel Arı Lisesi 8. sınıf (30 öğrenci) ve Arı Fen
Lisesi 9. (30 öğrenci), 10. (28 öğrenci) sınıf öğrencilerinden
toplanan veriler üzerinde yapılmıştır. Uygulamada 4
seçenekli 20 maddeden oluşan sayılar arası ilişkileri yoklayan
bir yetenek testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularından;
dört farklı puanlama yönteminden elde edilen madde
ayırıcılıklarının birbirinden farklı olmadığı görülmüştür.
Elde edilen test güvenirlik katsayıları yeterli düzeyde yüksek
bulunmuş, ancak bu katsayılar arasında manidar bir
fark çıkmamıştır. Diğer taraftan, kullanılan puanlama metotlarının
test geçerliğine aynı etkiyi yaptığı sonucuna varılmıştır.
Bu çalışma ve yapılan bu gibi çalışmalar göstermiştir
ki; farklı madde puanlama metotları kullanıldığında
elde edilen sonuç çoğu zaman, güvenirliğin değişmemesi
ya da çok az artması ve geçerliğin dikkate değer farklılık
göstermemesidir.
ABSTRACT
he purpose of this research was to determine
the effect of different multiple choice test item-option
scoring methods of (a) conventiona! scoring -number
right scoring -, (b) priori weighting, (c) Z, scoring, (d) Zz
scoring on the item and test parameters. This study was carried
out in Arı College (Grade 8, 30 students) and Arı Science
High School (Grade 9, 30 student - Grade 10,28 student)
on 88 students in fall semester of the school year
1999-2000 A 20-item dea1ing with determining the relationship
betwcen numbers was constructed for this study.
Each item has four options. The research findings can be
summarized as follows; from all the item-option scoring
methods used, approximately the same item discrimination
values were found. The indices of test reliabilities were found
adequately high, but there was no significant relationship
between these four reliability indices. it was also found
that, the four item option scoring schemes did the same effect
on the validity of test. Studies on validity and reliability
showed that, when using numerous item scoring methods,
one gets most of the time slight improvement in test
reliabi1ity and no remarkable change in validity.
ANAHTAR KELİMELER: 1,0) metoduyla puanlama, uzman kanısına dayalı puanlama, Zinger Z1 ve Z2 puanlamaları
KEYWORDS: (1,0) scoring (number-right), priori weighting, Zinger Z1 and Z2 scoring.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education