ÖZET
Bu çalışmanın amacı, bilişsel çelişki, kavramsal
değişim metni ve geleneksel matematik öğretimi yöntemlerinin
7. sınıf öğrencilerinin birinci dereceden bir bilinmeyenJi
denklemlerdeki kavramlarla ilgili başarılarına etkisini
karşılaştınnaktır. Bu çalışma, aynı öğretmenin üç farklı
sınıfmdaki 79 öğrencinin katılımıyla Ankara' daki bir
okulda gerçekleştirilmiştir. Matematiksel potansiyel testi
öğrencilerin matematik dersindeki potansiyellerine karar
vet111ek için çalışmanın başında uygulanmıştır. Uygulamalar
sonunda tüm öğrencilere son test olarak Birinci Dereceden
Bir Bilinmeyenli Denklemlerle İlgili Kavramları Ölçen
Başarı Testi uygulanmıştır. Araştınnanın hipotezlerini test
edebilmek için Varyans Analizi kullanılmıştır. Son test sonuçlarına
göre bilişsel çelişki yöntemi uygulanan sınıfların
başarı ortalaması, kavramsal değişim metni uygulanan sı-
nıflara göre manidar bir şekilde yüksek bulunmuştur.
ABSTRACT
The main purpose of the study was to investigatc
the effeet of eognitive eonfliet instruetion (CCI) and
eoneeplual change text instruction (CCTl) over traditionally
designed mathematics instruction (TDI) on achievement
of 7th grade students related to first degree equations
with one unknown. The subjeets of the study consisted
of 79 7th grade students from three different classes of matheıııaties
lessons instructcd by the same teacher from a
school in Ankara. Mathematics potcntial test (MPT) was
utilized at the beginning of the study to detennine students'
potential in mathematics. Af ter the treatments, achievement
test results were taken. ANOV A was used for testing
the hypothesis of the study. The results showed that the
students at CCl got significantly higher scores on achievement
comparing to CCTI.
ANAHTAR KELİMELER: bilişsel çelişki yöntemi, kavramsal deği- şim metni yöntemi, geleneksel matematik öğretimi, birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler, kavram yanılgısı.
KEYWORDS: cognitive conflict instruction, conceptual change tcxt instruction, tradİlionally dcsigned mathematics instruction, first dcgrcc equations with one unknown, misconception.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education