ÖZET
Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin üniversite-ye
giriş sınavları, sınava çalışma yöntemleri ve sınavın
okul öğrenmeleri üzerindeki etkileri hakkında görüşleri belirlenmeye
çalışlJııııştır. Bu amaçla 719 lise 2 ve 1215 lise
3. sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 1934 öğrenciye 15
soruluk bir anket uygulanmıştır. Öğrencilerin her bir anket
sorusundaki cevaplarının frekans ve yüzdeleri elde edilmiş;
öğrenci görüşleri arasında sınıflara göre fark olup olmadı-
ğını belirlemek için X2 testi uygulanmıştır. Araştırmaııın
sonunda, lise 2. sınıf öğrencilerinin lise 3. sııııf öğrencilerinden
daha fazla ÖSS 'de sorulan soruları dersleri ile iliş-
kili buldukları ortaya ÇıkmıŞtır. Öğrenciler, ÖSS 'ye hazırlanmanın
derslerine çalışmaya ayırdıkları zamanı ve derslere
devaınıarını olumsuz yönde etkilediğini; lise 3. sınıf
öğrencilerinin büyük bir kısmı da ÖSS'ye hazırlanmanın
okul derslerindeki öğrenmeleri azalttığını belirtınişlerdir.
ÖğrendIerin ÖSS'ye hazırlanmada en çok kendi kendine
çalışma yolunu seçtikleri, bunu dershane yoluyla hazırlanmanın
izlediği ve öğrencilerin üniversiteye giriş sınavının
iki aşamalı yapılması konusunda olumsuz görüşe sahip oldukları
görülmüştür.
ABSTRACT
This study aims at detennining the opinions
of the ıoth-grade and llth-grade secondary school students
on the university entrance exam, on the method of
studying for the exam and the effect of the exam on school
learning. For the study, a 15-item questionnaire was administercd
to 719 ıoth -grade students and 1215 llth-grade
students, which adds up to 1934 students in total. The frequencies
and percentages were cakulated and X2 test was
made to deteımine if there is a significant differenee between
the opinions of the students at different grades. In conclusion,
it was found that iDthgrade students were more in
the opinion that their lessons are related to the questions asked
in the university exam. The students thought that studying
for the university exam had adverse effects on the timc
they aIlocatcd to studying theİr schoollessons and their
attendance to the lessons. A majority of II th grade students
were also found to think that getting ready for the
university exam diminished theİr schoollearnings. The students
were also found to prefer studying by themselves;
studying with the help of a private training course foIlowed
this one. FinaIly, they were found to have a negative view
on having the exam in two stages
ANAHTAR KELİMELER: üniversiteye giriş sınavları, Öğrenci Seç- me Sınavı, ÖSS'ye hazırlık, ÖSS'nin ortaöğretime etkisi
KEYWORDS: university entrance exams, Student Selection Exam, getting ready for the Student Selecıion Exam, effect of ıhe Student Selection Exam on the secodary schoollearning
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education