ÖZET
During past two decades, a significant body
of research has focused on students' understandings of
scientific phenomena. Among them, investigations into
students' understanding of biological concepts indicate that
students of varying ages possess misconceptions about
biology eoneepts. Edueators agree that prevalenee of
miseoneeptions among students not only presents a serious
obstaelc to learning in biology but alsa interfere with
further learning. To promote effective and meaningful
learııing, there is a need to identify the causes of such
miseoneeptions and find ways to rectify them or prevent
them from occuring. Therefore, this review beriefly
sumıııari/~s the findings of misconception research studies
to refocus our efforts on ways of effective lasting
conceptual change in biology.
ABSTRACT
Son yimıi yıldır yapılan çalışmalar
öğrencilerin bilimselolayları nasıl anladıklarımn
araştırtıması yönünde odaklanmıştır. Öğrencilerin biyoloji
kavramlarını nasıl anladıklarını araştıran çalışmalar, farklı
yaş grubundaki öğrencilerin biyoloji konularında kavram
yamlgıları olduğunu gösteımiştir. Kavram yamlgılarmm
konuların anlamlı bir şekilde öğrenilmesinde önemli bir
etmen olduğu gÖrüşünden yola çıkılarak hazırlanan bu
derlemede, öğrenciler arasında yaygın olan bazı kavram
yanılgıları sıralanmış saptanması ve giderilmesi için yollar
önerilerek biyoloji konularında uzun süreli bir kavramsal
değişim yaratmak hedeflenmişir.
ANAHTAR KELİMELER: kavram yanılgıları, kavramsal değişim, biyoloji eğitimi, anlamlı öğrenme
KEYWORDS: misconccptions, conceptual change, biology education, meaningfullearning
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education