ÖZET
Bazı meslek gruplarıııda birtakım kişilik özelliklerine
sahip kişilerin daha başarılı oldukları yaygın olarak
düşünülmektedir. tık kez 1974 yılında Mark Snyder tarafından
ortaya atılan ve bir kişilik özelliği olan kendini gösterim
özelliği, bireylerin davranışlarını karşılarında bulunanlara
ya da ortama göre ayarlamaları, kişiler arası ilişki
ve durumlarda sosyal bakundan uygun davranış sayılan öl-
çütlcri fark edip davranışlarını buna göre şeki1lendirmeleridir.
Bu araştınna bir kişilik özelliği olan kendini gösterim
özelliği ile matematik öğretmenliği arasındaki ilişkinin İncelemnesi
amacı ile yapılmıştır. Hacettepe Üniversitesi İlköğretim
Matematik Öğretmenliği programında okuyan
öğrencilerin kcndini gösterim özelilikleri belirlenmiş ve
yarı yapılandırılmış görüşmelerle kendini gösterimi düşük
vc yüksek öğrcncilerin kişilik özellikleri ile matematik öğ-
rctmcnliğinc bakış açılarıııdaki benzerlikler ve farklılıklar
belirlcmneyc çalışılmıştır. Araştırma sonuçları, kendini
göstcrimi yüksek bireylerin daha başarılı oldukları düşünü-
len meslek grupları içerisine matematik öğretmenliğinin de
alınabileceğini göstermiştir.
ABSTRACT
t's a cmmnon opinion that same individuals
who possess certain personality characteristics in somc
profcssion groups perforın bettcr than the others. Self-monitoring
which was firtsly mentioned by Mark Snyder in
1974 is tendency to regulate his or her behaviour to match
the situational contcxt and appear favorable to others. The
purpuse of the study was to investigate the relationship betwccn
the profcssion of mathematics teaching and self monitoring
which is the onc of pcrsonality charactcristics of
individuals. In this research, self-monitoring characteristics
of Hacettepe University preservice elementary mathernatics
teacher were identified and alsa the similarities and differences
between the preservice clernentary mathematics
teachers who have lawand high self monitoring characteristics
and thcir pcrceptions of thc profcssion of mathematics
teaching were determİned by semi-structured İnterviews.This
study revealed that, the prafession of mathematics
teaching can be included in the profession graups in
which having high self monitaring characteristics is an İndicater
of accomplishing rnore success
ANAHTAR KELİMELER: kendini göslerim özelliği, malematik öğ- relmenliği, öğretmen yetiştirme
KEYWORDS: self-monitoring, the profession of mathemalies teaching, teacher training
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education