ÖZET
Fen Eğitiminde yapılan araştırmalar öğrencilerin
çeşitli kavramları tanımlamada alternatif kavramlar kullandıklarını
göstenniştir. Bu çalışmada, Balıkesir Üniversitesi
Necatibey Eğitim Fakültesi Fizik Eğitimi Bölümü 1. sı-
nıf öğrencilerinin akım taşıyan iletkene etkiyen manyetik
kuvvet konusunda görüşlerini öğrenmek, konu ile ilgili
kavramları anlamalarında karşılaştıkları güçlükleri belirlemek
ve öğretim sonrası öğrenmelerindeki değişimin incelenmesi
amaçlanmıştır.
13u amaçla, ön-test, son-test ve gecikmiş son-test söz
konusu fakültenin 1. sınıfındaki 95 öğrenciye uygulanmış
ve ilgili konuya ait dersler katılımsız gözlem metoduyla izlenmiştir.
Ayrıca testleri cevaplayan 95 öğrenci arasından 8
öğrenci ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde
edilen verilerin analizi sonucu öğrencilerin büyük bir
çoğunluğunun öğrenme düzeylerinde değişme olmadığı ve
konunun öğretiminden önce saptanan kavramsal yanılgıların
öğretim sonrası da devam ettiği görülmüştür. Verilerin
analizinden elde edilen bulgular tartışılarak öğretmenlere
ve program hazırlayıcılara bazı önerilerde bulunulmuş-
tur.
ABSTRACT
Studies in the area of scieııce educatioıı
report that children construct alterııati ve frameworks to
desribe scientific notions. This study is intended to deseribe
first year university s tudeıı ts
,
ideas, at Balikesir University
Necatibey Edncatioıı Faculty, 011magııetic force relations
between two current carrying conductors, to offer iıı-
terpretations of the learning barriers aııd to reveal the deve
lopment of stndents' scientific knowledge on the subject
during a period of formal teaching at Balikesir University
Necatibey Education Faculty.
In the study, pre, post and delayed post tests were administered
to 95 students involved and related lectures were
observed nsing non-participant approach. Finally, semistructııred
interviews were conducted with 8 selected students.
The analyses of data showed that the majority of the
level of students' understanding did not change much over
teaching and the detccted misconceptions on the learnt concepts
before teaching found to be existing after teaching.
Implications of the findings are discussed and suggestions
are made for teachers and cumculum develapers
ANAHTAR KELİMELER: fen eğitimi, alternatif kavramlar, öğrenme düzeyleri, kavramsal yanılgılar
KEYWORDS: science education, alternative frameworks, Level of understanding, misconceptions
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education