ÖZET
19. yüzyılın ortalarından itibaren laboratuvar metodu
fen bilimleri öğretiminin temel öğelerinden biri olarak
kabul edi1miş olup öneminin gittikçe arttığı görülmektedir.
Bu çalışmanın amacı, genel kimya dersi laboratuvar uygulamalarının,
öğrenci ve dersi yürüten sorumlu öğretim elemanlarının
gözüyle avantajları ve dezavantajlarını tespit etmektir.
AraştlOlıanın evrenini 2000-2001 eğitim-öğretim
dönemi bahar yarı yılında K.T.O. Patih Eğitim Pakültesinde
genel kimya laboratuvar uygulamalarına katılan İlköğretim
Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği programı öğrencileri
ve bu dersleri yürüten öğretim elemanları oluşturmaktadır.
Bu programın genel kimya laboratuvar uygulamalarma katılan
öğretmen adayları arasından seçilen 150 öğrenci ve 15
öğretim elemanı da araştırınanın örneklemini oluşturmaktadır.
B u araştlnIıada elde edilen veriler geliştirilen anket
ve mülakat yöntemleriyle toplanmıştır. Araştırma bulguları
laboratuvarlarm ortam ve araç-gereç baknnından yeterli
olmamasmın, laboratuvar deneyleri ile teorik derslerin konularının
paralel yürütülememesinin, büyük ölçüde öğrenme
güçlüğüne neden olduğunu ortaya çıkarınıştır. Bu sonuçlar
literatürdeki bazı ça1ışmalarla uyum göstermektedir.
Araştırına sonucunda kimya öğretiminde daha etkin ve verimli
laboratuvar uygulamalarına yönelik önerilerde bulunulmuştur
ABSTRACT
Since mid-19th century, laboratory methods
have bccn acccpted as basic elements of science teaching.
Also, their importance has bccn increased over the years. In
this study, case study research methodology was used. The
sample was consisted of 15 research assistant and lecturer
who are responsible to implement General Chemistry Laboratory
lessons and 150 student teachers who are enrolled
in General Chemistry Laboratory course in 2000-2001 academic
year at Division of Science Educatian of Fatih Faculty
of Education. Interviews and a survey study were
carried out with the study sample respectively. The collected
data showed that laboratory materials are not enough
and proper to teach General Chemistry caurse. Therefore,
students have problems in leaming. Results of this study
are consistent with related literature. Same suggestions, on
the basis of the results were given to make General Chemistry
Laboratory more effective and fmitful.
ANAHTAR KELİMELER: chemistry laboratory activities, advantages of learning in laboratory, teacher education
KEYWORDS: chemistry laboratory activities, advantages of learning in laboratory, teacher education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education