ÖZET
Bu çalışmanın amacı, kız ve erkek öğrencilerin evde
enerji tasarrufu yapma davranış amaçlarını PDT (Planlanmış
Davranış Teorisi) yardımıyla açıklamaktır. Araştırmada,
kız ve erkek öğrencilerin evde enerji tasarrufuna kar-
şı olan "Tuıumları", "Kişisel Normları", "Varsayılan Davranış
Kontrolleri" ve "Davranış Amaçları" arasındili fark
incelenmektedir. Araştırma sonucunda söz konusu faktörlerin
Davranış Amacı üzerine olan etkilerinin kız ve erkek
öğrencilerde ilginç farklılıklar gösterdiği saptanmıştır.
ABSTRACT
The aim of this study is to explain the intentions
of behaviours of female and male students about
saving energy at home. Differences among theİr "attitudes",
Subjective Norms", Perceived Behavioral Control"
and the Intention of Behaiour" about saving energy at home
are examined in this research. The results of the present
study show that the effects of the abovementioned factors
on the intention of behaviour reveal statistically significant
differences among female and male students.
ANAHTAR KELİMELER: Enerji tasarrufu, çevreye yararlı davranışlar.eşeyler arası farklılıklar, Planlanmış Davranış Teorisi.
KEYWORDS: Saving energy. useful behaviours about the environment, differences between sexes, the theory of planned behaviour .
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education