ÖZET
Bu çalışmada, Eğitim Fakültelerinin Alınan Dili
Eğitimi Anabilim Dallan programında yer alan çeviri
derslerinin verimliliğini artıracak yöntem araştırması
yapılmıştır. Bilindiği gibi, Çeviri derslerinin asıl hedefi,
yabancı dil edinimine ve gelişimine katkıda bulunmaktır.
Ancak bu hedefe ulaşması beklenen öğrenci grubunun
özellikleri ve gereksinimleri dikkate alındığında, hedef
dilden hareket etmek yerine ana dil-hedef dil bağlantısıyla
çalışmanın verimliliği artırdığı saptanmıştır. Bu durumda,
hedef yabancı dilbilgisinin yanı sıra ana dilbilgisinin de
harekete geçirilınesine dayanan karşılaştırmalı dilbilgisi
yöntemine yer verilınelidir.
Bu araştırmada, karşılaştırmalı dilbilgisi yönteminden
yararlanılarak yan cümleler konusunda yapılan bir çeviri
dersinin, bilişsel öğrenmeyi teşvik ettiği, öğrenme kolaylığı
sağladığı ve çeviride olası hatalan önlediği sonucuna
varılmıştır.
ABSTRACT
As it is known, the basic aim of the
translation courses is to contribute to the acquistion and the
improvement of foreign languages. However, when the
characteristics and needs of the leamers, who are supposed
to reach this aim are taken into consideration, it is much
better to keep the mother tongue-target language
interrelations in mind rather than starting off from the
mother tongue. Therefore, a contrastiye analysis, which
focuses on the grammar of not only the target language but
also the mother tongue proves necessary.
in this study, it has been concluded that a translation
course on subordinate elauses and which is based on a
contrastiye grammar approach encourages cognitive
learning, provides ease of leaming and prevents translation
mistakes.
ANAHTAR KELİMELER: Çeviri Dersleri, Karşılaştırmalı Dilbilgisi Yöntemi, Bilişsel Öğrenme
KEYWORDS: translation courses, contrastive grammar approach, cognitive learning.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education