ÖZET
Bu arastırmada 6., 7. ve 8. sınıf ögrencilerinin, kullandıkları okudugunu anlama stratejileri ve okudugunu anlama
stratejilerini kullanma düzeylerinin cinsiyetlerine, sınıflarına göre farklılık gösterip göstermedigi incelenmistir. Arastırmada
veriler Okudugunu Anlama Stratejileri Ölçegi ile toplanmıstır. lkögretim okullarında ögrenim gören 6., 7. ve 8. sınıf
ögrencilerinin (n=858) katılımıyla gerçeklestirilmistir. Arastırma sonucunda; a) 6., 7. ve 8. sınıf ögrencilerinin okudukları
metni anlama etkinlikleri sırasında; bilmedigi kelimelerin karsılıgını buldugu, ilgili soruları yanıtladıgı, yüksek sesle
okudugu, önemli yerlerini bulmaya çalıstıgı, okudugunu anlama stratejilerini diger anlama stratejilerine göre daha sık
kullandıkları, b) ögrencilerin okudugunu anlama stratejilerini kullanıma düzeylerinin, cinsiyetlerine göre kızlar lehine
farklılık gösterdigi, c) 6., 7. ve 8. sınıfta yer alan kız ögrencilerin 8. sınıfta yer alan erkek ögrencilere göre daha sık
okudugunu anlama stratejileri kullandıkları, d) 7. sınıfların 8. sınıf ögrencilerine göre daha sık okudugunu anlama stratejileri
kullandıkları saptanmıstır.
ABSTRACT
In this research, reading comprehension strategies used by the sixth, seventh and eighth graders and their level
of reading comprehension strategy use were examined with regard to gender and grade. The data were collected based on The
Reading Comprehension Scale. The sample consists of the sixth, seventh and eighth graders (n=858). Findings revealed that
(a) the sixth, seventh and eighth graders guess the meanings of unknown words, answer questions related to the text, read
aloud, try to find important parts in the text, use reading comprehension strategies more often than other strategies, (b) the
students’ level of reading comprehension strategy use varies with regard to gender in favour of females, (c) female students
in the sixth, seventh and eighth grade use effective comprehension strategies more often in comparison with female students
in the eighth grade, and (d) seventh graders use reading comprehension strategies more often than eight graders.
ANAHTAR KELİMELER: okudugunu anlama, strateji, cinsiyet farklılıkları, sınıf düzeyi
KEYWORDS: reading comprehension, strategy, gender differences, grade level
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education