Lise 1 kimya ders kitabındaki bazı deneylerde kullanılan kimysalların tehlikeli özelliklerine yönelik öğrencilerin bilgi düzeyleri ve öneriler


KNOWLEDGE LEVEL OF THE STUDENTS REGARDING THE DANGEROUS FEATURES OF CHEMICAL SUBSTANCES USED IN SOME EXPERIMENTS MENTIONED IN THE 19th GRADE CHEMISTRY BOOK AND RELEVANT SUGGESTIONS


Doç. Dr. Ayhan YILMAZ


ÖZET
Milli Egitim Bakanlıgı tarafından liselerde okutulmakta olan Lise-1 Kimya ders kitabında yer alan deneylerden 13’ü seçilerek incelenmis, bu deneyler de kullanılan kimyasal maddeler ile ilgili insan saglıgı ve laboratuvar güvenligi açısından uyarıcı bilgilerin yeterlilikleri arastırılmıs ve bu bilgilerin egitim programında yer alması için öneri getirilmistir. Lise 1.sınıfta okuyan toplam 60 ögrenciye; okullarında deney yapıp yapmadıklarını belirleme ve kullandıkları kimyasal maddeler ile ilgili dikkat edilmesi gereken özellikleri ve laboratuvar çalısma ortamına yönelik temel kurallar hakkında mevcut bilgilerini degerlendirme amacıyla Science Safety Handbook for California Public Schools kitabından (1999) alınıp Türkçeye çevirisi yapılıp gelistirilen 36 çoktan seçmeli soru içeren Fen Laboratuvarı Güvenlik Bilgi Testi (FLGBT) ve 9 bilgi sorusu içeren Kimyasal Maddelerin Tehlikeli Özellikleri Testi (KMTÖ) uygulanmıstır. Degerlendirmeler sonucunda 60 ögrenciden 48’inin okullarında kimya dersi kapsamında deney yaptıkları, Fen Laboratuvarı Güvenlik Bilgi Testini %98.3-% 41.7 aralıgında ve 9 KMTÖ sorusunu %61.7-%22.8 aralıgında basarıyla cevapladıkları saptanmıstır


ABSTRACT
Within the scope of this study, 13 experiments in the 1st class chemistry book (approved by the Ministry of National Education) used in high schools were chosen and analyzed. Sufficiency of the precautionary data about the chemical substances used therein from the human health and laboratory safety points of view was investigated and relevant suggestions were made to incorporate these data in the curriculum. The “Security Test for Science Laboratory” including 36 multiple choice questions taken out from the “Science Safety Handbook for California Public Schools (1999)” and developed after having been translated into Turkish and the “Test on Dangerous Features of Chemical Substances” comprising 9 questions were applied to 60 ninth graders so as to determine whether the students perform experiments in school and to assess their current knowledge on the points to be taken into consideration about the chemical substances used and the basic rules regarding laboratory medium. The evaluations pointed out that 48 students out of 60 performed experiments within the scope of the chemistry lessons in their schools, knowledge percentage of the students were to be ranging from 41.7% to 98.3% and from 22.8% to 61.7% for “Security Test for Science Laboratory” and “Test on Dangerous Features of Chemical Substances” respectively.


ANAHTAR KELİMELER: lise 1 kimya ders kitabı, tehlikeli kimyasal maddeler, güvenli çalısma


KEYWORDS: high school 1st class chemistry book, dangerous chemical substances, safe study

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education