ÖĞRENCİLERİN KESİRLERİ KAVRAMASI: 5.SINIF ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA


STUDENTS’ CONCEPTION OF FRACTIONS: A STUDY OF 5 TH GRADE STUDENTS


Çiğdem HASER & Assoc. Prof. Dr. Behiye UBUZ


ÖZET
Bu çal›şma öğrencilerin kesirler ile ilgili sözel problemleri çözerken gösterdikleri kavramsal anlamay› in- celemektedir. 10 sözel problem içeren sorudan oluşan s›nav bir özel ilköğretim okulunda okuyan 122 5. s›n›f öğrenci- sine uygulanm›şt›r. Öğrencilerin sahip olduklar› zorluklar örnekler ile verildi; sonuçlar parça, bütün ve işlemlerdeki birimin önemini göstermiştir.


ABSTRACT
This paper investigates students’ con- ception of fractions in solving word-problems. An essay type test including 10 word-problems was administered to 5 th grade students in a private elementary school (N=122). An analysis of the difficulties met by the students was gi- ven through examples; evidence was given about the cruci- al role of the meanings of a part and a quantity, and the units in the operations.


ANAHTAR KELİMELER: kesirler, problem çözme, zorluklar


KEYWORDS: fractions, problem solving, difficulties

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education