ÖZET
Bu araflt›rma kültürel bireysel yaklafl›m› temele alarak,
Anadolu Teknik Lisesinde görevli ö¤retmenlerin bilgi ve
iletiflim teknolojilerini kullanmalar›na -yenileflmeye- iliflkin
varolan durum ve tercih ettikleri durumla ilgili görüfllerini
saptamaya yönelik bir çal›flmad›r. Veriler araflt›rmac›lar taraf›ndan
gelifltirilen yap›land›r›lm›fl bir görüflme formu arac›l›-
¤›yla 43 ö¤retmenle bire bir görüflme yap›larak toplanm›flt›r.
Verilerin çözümlenmesi sonucunda; bilgisayar›n kullan›m durumlar›na,
ö¤renciye etkisine ve kullan›m amaçlar›na iliflkin
varolan durum puanlar›n›n tercih edilen durum puanlar›ndan
düflük oldu¤u saptanm›flt›r. Okulda bilgisayar kullan›m›n› engelleyen
unsurlar›n, özendiren unsurlara göre ço¤unlukta oldu¤u
görülmüfltür. Ayr›ca, bilgisayar kullan›m durumlar› ile
bilgisayar›n kullan›m amaçlar› aras›nda varolan durum puanlar›
ile tercih edilen durum puanlar› aras›nda orta düzeyde pozitif
korelasyon bulunmufltur. Sonuç olarak ö¤retmenlerin tercih
edilen durumlarla ilgili puanlar›na bak›ld›¤›nda bilgisayar
teknolojilerini daha fazla alanda ve daha çok kullanmay›, daha
iyi eriflim ve donan›m koflullar›na sahip olmay› istedikleri
görülmüfltür. Bu nedenle uygun koflullar sa¤land›¤›nda ö¤retmenlerin
bilgisayar kullan›m›yla ilgili kendilerine verilecek
deste¤e aç›k olduklar› ve yenileflmeyi sürdürmek konusunda
istekli olduklar› ileri sürülebilir.
ABSTRACT
Aim of this research is to determine the views
of teachers on present and preferred situation, related to
their usage of information and communication technologies -
innovation- having cultural individual approach as base. The
data were collected by interviewing 43 teachers - assigned at
an Anatolia Technical High School - one by one, through a
structured interview form developed by the researchers. As a
result of data analysing, it has been determined that present situation
grades were lower than preferred situation grades related
to computer technologies usage, impact on student and
purpose of usage. It has been also obtained that, the factors
hindering the usage of computer are more than the appealing
ones. Besides, middle level positive correlation was found at
present and preferred situation grades between computer usage
situations and computer usage purposes. As a result, when
teachers preferred situation grades were examined, teachers’
expectations were on using computer technologies more and
in larger areas, moreover having and accessing better hardware.
Therefore, it can be claimed that, when suitable conditions
provided , teachers are open to the external support on computer
usage and they are eager to continuity of innovation.
ANAHTAR KELİMELER: yenileşme, yeninin yayılımı, kültürel-bireysel yaklaşım, öğretmenlerin bilgisayar kullanımı
KEYWORDS: diffusion of innovation, culturel-individual perspective, teachers’ usage of computer
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education