ÖZET
Bu çal›şma da i) biyoloji ile ilgili bir konuda,
geleneksel ve grup çal›şmas›na dayal› öğretim
tekniklerinin, öğrencilerin başar›s›na etkisi ve ii) alana
bağl›/alana bağ›ms›z bilişsel stile sahip öğrencilerin
başar›lar› aras›ndaki fark rapor edilmiştir. İlköğretim
bölümündeki seksen fen öğrencisi çal›şmaya kat›lm›şt›r.
Kontrol grubundaki öğrencilere geleneksel yöntem, deney
grubuna da tart›şmaya dayal› grup çal›şma tekniği
uygulanm›şt›r. Alana bağl› olma/alandan bağ›ms›z olma
özelliği Gurup Sakl› Şekiller Testi ve öğrencilerin öğretim
öncesi ve sonras› başar› düzeylerini ölçmek amac› ile de bir
başar› testi uygulanm›şt›r. Sonuçlar, i) başar› testinde,
deney grubundaki öğrencilerin kontrol gurubundaki
öğrencilerden anlaml› düzeyde daha yüksek başar›
gösterdiğini ve ii) belki de en önemlisi, grup çal›şmas›
tekniğinin Alana Bağl›/Alandan bağ›ms›z bilişsel stilinin
her ikisini de hitap ettiğini ama geleneksel öğretim
yönteminden alandan bağ›ms›z öğrencilerin daha fazla
faydaland›ğ›n› göstermiştir.
ABSTRACT
This study reports i) the effect of
traditionally designed teaching method and the group work
on students’ performance in a topic related to biology and,
ii) the difference between the performance of students who
have field dependent and field independent cognitive
styles. Second year science teacher students (N=80) in
primary teaching department were participated. Students in
the control group (N=40) were given a traditional lecture
whereas in the experiment group (N=40) discussion-based
group work was adopted. To measure Field
dependence/Field Independence, (FD/FI) Group
Embedded Figures Test and to measure students’
achievement before and after instruction an achievement
test were applied. The results showed i) the students in the
experiment group showed significantly higher performance
than control group students in the achievement test and ii)
may be the most importantly, the group work in the
experiment group favoured both FD and FI students
whereas FI students benefited more than FD students in
traditional teaching method in control group.
ANAHTAR KELİMELER: öğretim teknikleri, bilişsel stiller, öğrenci başarısı
KEYWORDS: teaching techniques, cognitive styles, student achievement
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education