ÖZET
Bu çalısmada, orta ögretim programındaki biyoloji derslerinde yer alan genetik konularını ögrenmede ögrenci
basarısını etkileyen deneyleri yapabilme durumları incelenmistir. Bu baglamda yapılan anket sonucunda üç grup deneyleri:
a) uygulamalı (laboratuvarda) gerçeklestiren, b) kuramsal olarak isleyen, c) hiç görmeyen ve kuramsal olarak islemeyen
ögrenciler olarak belirlenmistir. Çalısmanın ikinci asamasında da gruplar arasında akademik basarı yönünden anlamlı bir
fark olup olmadıgı arastırılmıstır. Elde edilen sonuçlar, genetik konularının etkin ögreniminde deneysel çalısmaların ögrenci
basarılarını etkiledigini göstermistir. Ayrıca, deneyleri laboratuvar ortamında gerçeklestiren ögrencilerin basarı ortalamaları
ile, deneyleri kuramsal olarak isleyen ve hiç deney yapmayan ögrencilerin akademik basarıları arasında istatistiksel olarak
anlamlı fark oldugu görülmüstür.
ABSTRACT
This study examines the conditions of lab applicability of experiments that may affect student success in the
learning of genetics in biology classes at secondary school curriculum. The results of the questionnaire, which was designed
to elicit how experiments are treated in class, revealed three groups of students: those who a) apply experiments in labs,
b) study experiments on a conceptual basis, and c) are not neither exposed to the experiments nor taught experiments
conceptually. In the second part of the study, whether these groups differ significantly with regard to academic achievement
is investigated. The results revealed that there is a correlation between the effective learning and the application of
experiments in labs. Furthermore, there is significant difference in the average success of students between group (a) on one
hand, and (b) and (c) on the other.
Keywords: biyology education, experimental
ANAHTAR KELİMELER: biyoloji egitimi, genetik uygulamaları, laboratuvar çalısmaları
KEYWORDS: biyology education, experimental genetics, laboratory studies
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education