ÖZET
Bu arastırmada, fen bilgisi ögretim programında Isı ve Isının Maddedeki Yolculugu ünitesinde Çoklu
Zeka Kuramı tabanlı ögretimin ögrencinin fen basarısı, fene karsı tutumu ve hatırda tutma üzerindeki etkileri arastırılmıstır.
Arastırma deneysel bir çalısma olup, 2002-2003 ögretim yılının II. Döneminde Buca Meskure Samlı İlkögretim Okulu
besinci sınıf ögrencileri ile 5 hafta süresince yürütülmüstür. Besinci sınıflardan 2 sube rastgele örnekleme yöntemi ile
seçilmistir. Kontrol grubunda dersler geleneksel sekilde islenirken, deney grubunda Çoklu Zeka Kuramına dayalı olarak
hazırlanmıs ders planları ile islenmistir. Arastırmada öntestler bagımsız gruplar için t testi ile, diger testler ise Tekrarlayan
Ölçümler için Anova testi ile SPSS 10.0 paket programı kullanılarak analiz edilmistir. Sonuç olarak, Çoklu Zeka Kuramının
besinci sınıf ögrencilerinin fen basarılarında ve ögrenilen bilgilerin kalıcılıgında anlamlı bir etkisi bulunurken, fene yönelik
tutumlarında anlamlı bir etkisi bulunmamıstır.
ABSTRACT
The purpose of this study was to investigate the effects of Heat unit developed according to the principles of
Multiple Intelligence Theory and that with traditionally designed science instruction on students’ science achievement,
attitudes toward science as a school subject and retention of knowledge. This experimental research was conducted in the
second term of 2002-2003 educational year with fifth graders in Buca Meskure Samlı Elementary School and lasted for five
weeks. Two classes were randomly selected. The experimental group was instructed through multiple intelligence strategies
whereas the control group was utilized by traditional methods. The analyses with t-test for independent groups and ANOVA
for Repeated Measures revealed the following: There is significant difference between the effect of instructional strategies
used according to the principles of Multiple Intelligence Theory and that of traditional designed science instruction in the
favor of the experimental group on understanding of science knowledge and on students’ retention of knowledge. On the
other hand, no effect in terms of students’ general attitudes toward science was found.
ANAHTAR KELİMELER: çoklu zeka kurami, fen egitimi, fene yönelik tutum
KEYWORDS: multiple intelligence theory, science education, attitude toward science
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education