ÖZET
Ögrencilerin, kimya derslerindeki soyut kavramları yanılgıya düsmeden yapılandırmaları onların bu dersteki
basarılarını belirleyen önemli faktörlerden biridir. Bu nedenle, ögrencilerin yasadıkları kavram yanılgılarının giderilmesi
veya olusumunun engellenmesinde, mevcut yanılgıların belirlenerek olusum nedenlerinin irdelenmesi ve bu verilere dayalı
yeni materyallerin üretilmesi büyük önem tasımaktadır. Dolayısıyla, özellikle son yıllarda yapılandırmacılıga dayalı aktif
ögrenmeye yönelik arastırmaların ön plana çıktıgı görülmektedir. Lise-1 kimya programında ögrencilerin anlama zorlugu
çektikleri ve kavram yanılgıları yasadıkları konulardan biri de Maddenin Yapısı Ünitesindeki “Kovalent Baglar”dır.
Gerçeklestirilen arastırmada, Lise-1. sınıf Maddenin Yapısı Ünitesinin tamamlanmasını takiben 32 kisilik bir ögrenci
grubuna, “Kovalent Baglar” konusuyla ilgili mevcut kavram yanılgılarının belirlenmesi amacıyla 9 u çoktan seçmeli ve 5 i
açık uçlu toplam 14 sorudan olusan bir ön-test uygulanmıs ve sözlü görüsmeler yapılmıstır. Ardından, “Kovalent Baglar”
konusuna yönelik yapılandırmacı modele dayalı bir rehber materyal hazırlanmıstır. Rehber materyalde; ünite ile ilgili nedenniçin
irdelemesi ön planda tutulmus; konu ile ilgili yeterince sekil, fotograf ve grafiklerin verilmesine özen gösterilmis;
isbirlikli ögrenme etkinlikleri ve deneysel uygulamalara, bilgisayar animasyonlarına ve okuma parçalarına yer verilmistir.
Rehber Materyalin uygulanması sonrasında son-test uygulanmıs, ögrencilerin ve ögretmenlerin hazırlanan rehber materyal
uygulamasına yönelik görüsleri alınmıstır. statistiksel olarak degerlendirilen test sonuçları, hazırlanan rehber materyalin
belirlenen kavram yanılgılarının giderilmesinde basarılı oldugunu göstermistir.
ABSTRACT
Construction of the abstract concepts in chemistry without having error is one of the most important factors
that effect students’ achievement in chemistry classes. So, it is very significant to determine existing misconceptions and
discuss the reason for them and also prepare new materials depending on these findings for remedying and preventing
formation of students’ misconceptions. Therefore, especially in the recent years, it is seen that the research according to
active learning depending on constructivism has become foreground. One of the subjects in which students have some
misconceptions and misunderstandings is “Covalent Bonding” in the Structure of Matter Unit in 9th grade chemistry
curriculum. In this study, a pre-test consisting of 5 open-ended and 9 multiple-choice, totaling 14 questions, was applied to
32 students following the learning of chemical bonding. In addition, we interviewed some of the students to define their
existing misconceptions pertinent to this subject. Then, a new guide material was developed based on constructivist model
about Covalent Bonding. In the guide material, reasoning was encouraged; images, photographs and graphics about the
subject as well as cooperative learning and experimental activities, computer animations and reading passages were given.
After the application of the guide material, a post-test was administered, and students and teachers were interviewed about
the guide material. Post-test revealed that the developed guide material was successful in remediation of the determined
misconceptions in Ionic Bonding.
ANAHTAR KELİMELER: kavram yanılgısı, kimyasal baglar, kovalent bag, aktif ögrenme, yapılandırmacılık
KEYWORDS: misconception, chemical bonding, concepts of covalent bonding, active learning, constructivism
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education