ÖZET
Bu çal›şman›n amac›, genetik konular›n›n orta
öğretim program ve ders kitaplar›nda ne ölçüde yer ald›ğ›-
n› ortaya ç›karmak; lise öğrencilerinin genetik konular›na
olan ilgileri ile akademik başar›lar› aras›nda bir ilişki olup
olmad›ğ›n› belirlemektir.
Bu amaca yönelik olarak orta öğretim kurumlar›nda
genetik ders kitaplar› ve ders programlar› incelenmiştir.
Öğrencilerin genetik konular›ndaki başar› durumlar›n› be-
lirlemek için bir başar› testi; genetiğe olan ilgilerini tespit
etmek için de bir ilgi ölçeği haz›rlanm›şt›r. Haz›rlanan
araçlar, 2001-2002 eğitim-öğretim y›l› bahar döneminde,
Ankara’daki orta öğretim kurumlar›nda öğrenim gören 160
lise son s›n›f, fen bölümü öğrencisine uygulanm›şt›r.
Araşt›rmada, okutulan Lise 3 Biyoloji ders kitab›nda-
ki genetik konular›n›n, “Genetik Bilgi Taş›yan Moleküller,
Kal›t›m, Populasyon Genetiği, Biyoteknoloji ve Genetik
Mühendisliği” başl›klar› alt›nda yer ald›klar›, Lise 1 ve Li-
se 2 Biyoloji ders kitaplar›nda ise “Genetik” başl›ğ› alt›nda
bir konunun bulunmad›ğ›, ancak Lise 1 ders kitab›nda, ge-
netik bilgileri içeren konular›n yer ald›ğ› belirlenmiştir.
Yap›lan istatistiksel analizler sonucunda, yüksek ilgi
düzeyine sahip öğrencilerin genetik testi ortalamas›n›n, or-
ta ve düşük ilgi düzeyindeki öğrencilerin genetik testi orta-
lamas›ndan daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Orta ilgi dü-
zeyi grubu ile düşük ilgi düzeyindeki grup aras›nda ise an-
laml› bir fark gözlenmemiştir.
ABSTRACT
The aim of this research was to find out
the occurrence level of genetics subjects in the secondary
school curriculum and course books. Investigating the inte-
rest of Lycee students in genetics subjects and the relation to the academic success of them was also another aim.
To determine the occurrence level of the genetics sub-
jects in secondary education institutes, course materials and
course curriculum were examined. To determine the suc-
cess level of the students in genetics subjects, an achieve-
ment test, a questionnaire form were prepared. Prepared
materials were applied to 160 last year students who were
being educated in secondary education institutions, natural
science section, in Ankara during the 2001-2002 academic
year, spring semester.
In this research, it was observed that the genetics sub-
jects of the Biology, course book instructed in the Lycee
3
rd
class, were grouped into “Molecules carrying genetics
information”, Inheritance, Population Genetics, Biotechno-
logy and Genetics Engineering topics. It was also observed
that, there was no chapter under the topic “Genetics” n the
Lycee 1 and Lycee 2 Biology course books but there were
chapters containing Genetics related information.
As a result of statistical analysis, it was observed that
the mean of the genetics test of highly interested students
was higher than the mean of the genetics test of medium
and lower interested students. No meaningful difference
was observed between the group of students with medium
interest and the group of students with low interest.
ANAHTAR KELİMELER: genetik, genetik öğretimi, biyoloji öğretimi, orta öğretim
KEYWORDS: genetic, genetic teaching, biology teaching, secondary education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education