ÖZET
Bu çal›şman›n amac› lise öğrencilerinin foto-
sentez ve bitkilerde solunum konular›nda sahip olduklar›
kavram yan›lg›lar›n› belirlemektir. Çal›şmaya 63’ü lise 1,
67’si lise 2 ve 68’i lise 3 olmak üzere toplam 198 öğrenci
kat›lm›şt›r. Öğrencilerin konu ile ilgili kavram yan›lg›lar›n›
belirlemek amac›yla aç›k uçlu, doğru-yanl›ş ve çoktan seç-
meli sorulardan oluşan “Fotosentez Kavram Testi” gelişti-
rilmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun
fotosentezin bir gaz değişim işlemi olduğu, fotosentez so-
nucunda enerji üretildiği, bitkinin besinini topraktan ald›ğ›,
bitkilerin sadece geceleri solunum yapt›ğ› ve fotosentezin
solunumun tersi olduğu gibi bilimsel olarak kabul edilme-
yen düşüncelere sahip olduğunu göstermektedir.
ABSTRACT
In this study a cross-age study was con-
ducted to investigate high school students’ understanding
of photosynthesis and respiration in plants. A total of 198
students, 63 from ninth grade, 67 from tenth grade, and 68
from eleventh grade, was participated in the study. Stu-
dents’ misconceptions were identified by using Photosynt-
hesis Concept Test, including open-ended, true-false and
multiple choice type questions. Results revealed that most
of the participants held misconceptions related to the con-
cept under investigation, such as “photosynthesis is a gas
exchange process”, “photosynthesis is an energy producing
process”, “plants take their food from the soil”, “plants res-
pire only at night” and “photosynthesis is the reverse of res-
piration”.
ANAHTAR KELİMELER: fotosentez, kavram yanılgıları, fotosentez kavram testi
KEYWORDS: photosynthesis, misconception, photosynthesis concept test
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education