ÖZET
Bu çal›flmada, fen bilgisi ve kimya ders kitaplar›ndaki
görsel ö¤elerin oluflturmac› ö¤renme anlay›fl›n› ne ölçüde
yans›tt›¤›n›n incelenmesine olanak tan›yacak bir inceleme öl-
çe¤i gelifltirilmifl ve bu ölçek do¤rultusunda 11’i ‹ngiliz, toplam
24 fen bilgisi ve kimya ders kitab› incelenmifltir. ‹nceleme
sonuçlar›; a) aç›klama içeren görsel ö¤elerin, ‹ngiliz ders kitaplar›nda
Türk ders kitaplar›na k›yasla daha fazla kullan›ld›¤›n› b)
Türk ders kitaplar›nda; makro düzeyde aç›klama içeren görsel
ö¤elerin, moleküler düzeyde görsel benzetmelerin, süreç-aflamal›
resimlerin ve kavramsal sorgulama içeren görsel ö¤elerin
bulunmad›¤›n› göstermifltir. Sonuç olarak, içerdi¤i görsel ö¤eler
aç›s›ndan, ‹ngiliz fen ders kitaplar›n›n oluflturmac› ö¤renme anlay›fl›n›
yans›t›r nitelikte oldu¤unu söylemek olas›d›r.
ABSTRACT
In the present study, it was aimed to develop
criteria to examine illustrations found in science and chemistry
textbooks if they reflect constructivist views. Using the
criteria developed, 24 science textbooks, of which 11 is
English, were examined. The results show that a) English textbooks
devoted more space to scientific illustrations than their
Turkish counterparts b) Turkish science textbooks do not have
macro scientific illustrations, molecular analogies, multiframe
visuals and thought-provoking illustrations. As a result,
it is possible to say that English science textbooks are written
in the line of constructivist views regarding their illustrations.
ANAHTAR KELİMELER: oluşturmacı öğrenme anlayışı, görsel öğeler, süreç-aşamalı resimlendirme, Türk fen ders kitapları, İngiliz fen ders kitapları
KEYWORDS: constructivist view of learning, illustrations, multi-frame visuals, Turkish science textbooks, English science textbooks
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education