İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri


THE SCALES OF PERCEIVED MATHEMATICS AND COMPUTER SELF-EFFICACY FOR ELEMENTARY STUDENTS


Arş. Gör. Mine IŞIKSAL & Prof. Dr. Petek AŞKAR


ÖZET
Bu çal›flmada, ilkö¤retim 7. ve 8. s›n›f ö¤rencilerinin matemati¤e ve bilgisayara iliflkin öz-yeterlik alg›lar›n› ölçen matemati¤e iliflkin öz-yeterlik alg›s› ve bilgisayara iliflkin özyeterlik alg›s› ölçekleri gelifltirilmesi amaçlanm›flt›r. Çal›flman›n di¤er bir amac› ise ö¤rencilerin matemati¤e ve bilgisayara iliflkin öz-yeterlik alg›s›na yönelik cinsiyet farkl›l›klar›n› incelemektir. Yap›lan faktör analizi sonucunda 15 maddeden olu- flan matemati¤e iliflkin öz-yeterlik alg›s› ölçe¤ini oluflturan maddeler 3 faktörde toplanm›flt›r. Bu faktörler s›ras›yla; günlük yaflamda matematik kullan›m›, denklemler ve simetri olarak adland›r›lm›flt›r. 10 sorudan oluflan bilgisayara iliflkin özyeterlik alg›s› ölçe¤ini oluflturan maddeler ise 2 faktörde toplanm›fl bu faktörler ise s›ras›yla bilgisayar ile ilgili genel bilgiler ve özel bilgisayar becerileri olarak adland›r›lm›flt›r. Matemati¤e iliflkin öz-yeterlik alg›s› incelendi¤inde erkek ve k›z ö¤renciler aras›nda anlaml› bir fark bulunamam›flt›r. Bilgisayar öz-yeterli¤i aç›s›ndan bak›ld›¤›nda ise erkek ö¤rencilerin anlaml› düzeyde k›z ö¤rencilerden daha yüksek ortalamaya sahip olduklar› görülmüfltür.


ABSTRACT
The purpose of this study is to develop mathematics and computer self-efficacy scales that measures the mathematics and computer self-efficacy beliefs of seventh and eighth grade students. The other purpose of this study is to investigate gender difference in mathematics and computer self-efficacy. Factor analysis results revealed that the mathematics self-efficacy scale containing 15 items loaded on three factors and these factors named as using of mathematics in daily life, equations and symmetry respectively. 10 items that constitute computer self-efficacy scale loaded on two factors and these factors named as general skills about computer and more specific computer skills respectively. There was no significant mean difference was found between boys and girls with respect to mathematics self-efficacy but boys had significantly greater mean scores than girls with respect to computer self-efficacy.


ANAHTAR KELİMELER: Matematik öz-yeterlik algısı, bilgisayara öz-yeterlik algısı, matematik öz-yeterlik algısı ölçeği, bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçeği


KEYWORDS: mathematics self-efficacy, computer self-efficacy, mathematics self-efficacy scale, computer self-efficacy scale

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education