ÖZET
Bu araşt›rman›n amac›, eğitici bilgisayar for-
matör (master) öğretmenlerin profillerini belirlemek ve on-
lar›n uygulamada karş›laşt›klar› güçlüklere ilişkin görüşle-
rini belirlemektir. Araşt›rman›n verileri, araşt›rmac›lar ta-
raf›ndan haz›rlanan bir anket arac›l›ğ›yla, 82 şehirden hiz-
met içi eğitime kat›lm›ş 182 formatör öğretmenden elde
edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, öğretmenlerin çoğunun
çal›şt›klar› okullarda yapt›klar› işlerden memnun olmad›ğ›-
n›, fazla çal›şma saatlerinden ve izleme çal›şmalar›n›n ye-
tersizliğinden rahats›zl›k duyduklar›n› ortaya koymuştur.
Öğretmenler özellikle, yöneticilerin okullarda teknoloji
kullan›m›na karş› olumsuz tutumlar›n›n destekleyici olma-
d›ğ›n› belirtmişlerdir.
ABSTRACT
The purpose of this research was to find
out profiles of the formative teachers and their opinions on
the difficulties they have faced during the applications in
Turkey. The data of this research were collected through a
survey that inquired about a wide range of issues among
182 master formative teachers from 82 Turkish cities. The
results mainly indicated that most of the master teachers
are not satisfied with their on job working position because
of the ill organizations at their schools, overload working
hours and lack of following up studies. Teachers especially
pointed out that the administrators’ attitudes toward using
technology at schools were not supportive enough.
ANAHTAR KELİMELER: bilgisayar destekli eğitim, formatör öğretmen, hizmet içi eğitim
KEYWORDS: computer based education, formative teachers, in-service training
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education