ÖZET
Bu araşt›rmada, lise öğrencilerin risk alma
davran›şlar›n›, akran bask›s›, akademik başar› ve yaş değiş-
kenlerinin ne derece yordad›ğ› incelenmiştir. Bu çal›şma,
2001-2002 öğretim y›l›nda liseye devam eden 15-18 yaş
aras› 684 öğrenci üzerinde yap›lm›şt›r. Akran bask›s›n› be-
lirlemek için K›ran (2002) taraf›ndan geliştirilen Akran
Bask›s› Ölçeği, risk alma davran›şlar›n› belirlemek için ise
K›ran (2002) taraf›ndan geliştirilen Ergenlerde Risk Alma
Ölçeği kullan›lm›şt›r. Akademik başar›ya ait bilgiler birin-
ci dönem karne notlar›ndan saptanm›şt›r. Veriler regrasyon
analiz tekniği ile test edilmiştir. Sonuçlar, ele al›nan değiş-
kenlerden akademik başar›n›n, risk alma davran›ş›n› nega-
tif yönde anlaml› olarak yordad›ğ›n›, akran bask›s› ve yaş
değişkenlerinin ise pozitif yönde anlaml› olarak yordad›ğ›-
n› göstermektedir. Bağ›ms›z değişkenlerin birlikte ele al›n-
d›ğ› çoklu regrasyon analizinde üç değişkenin birlikte risk
alma davran›ş›n›n % 54’ünü aç›klad›ğ› görülmüştür.
Ad›msal regrasyon analizinde de bu üç değişkenin risk al-
ma davran›ş›n› anlaml› olarak yordad›ğ› sonucu elde edil-
miştir.
ABSTRACT
In this research the prediction level of
risk-taking behaviour obtained by peer pressure, achieve-
ment, and age is examined. This study is executed in 2001-
2002 academic year on 684 high school students who are
between ages 15 and 18.
Peer Pressure Scale developed by K›ran (2002) is used
for defining peer pressure, Risk-Taking Behaviour Scale in
Adolescent Developed by K›ran (2002) is used for defining
risk-taking behaviour. Achievement information are deter-
mined from first semester grades of students. Data are tes-
ted by regression analysis. The results of research shows
the facts that risk-taking behaviour is predicted meaning-
fully in negative direction by one of the variables “achi-
evement” and in positive direction by the other variables
“peer pressure” and “age”. In the multiple regression alysis, it is found that three variables altogether explain
54% of risk-taking behaviour. Also it is found in stepwise
regression analysis that risk-taking behaviour is predicted
meaningfully by there three variables.
ANAHTAR KELİMELER: ergenlik, risk- alma davranışı, akran baskısı, akademik başarı
KEYWORDS: adolescent, risk-taking behaviour, peer pressure, achievement
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education