ÖZET
Bu araşt›rmada, 1998 y›l›nda iki aşamal› olarak
ÖSS ve ÖYS ile yap›lan üniversiteye öğrenci seçme ve yer-
leştirme sistemi ile 2000 y›l›nda tek aşamal› olarak ÖSS ile
yap›lan öğrenci seçme ve yerleştirme sistemi ortaöğretim
başar›lar› aç›s›ndan karş›laşt›r›lm›şt›r. Araşt›rman›n verile-
ri, sekiz lisede 1998 y›l›nda ÖSS ve ÖYS’ye girenler ile
2000 y›l›nda ÖYS’ye giren öğrencilerden elde edilmiştir.
Bu öğrencilerin 3. s›n›f Türk dili ve edebiyat›, tarih, coğraf-
ya, felsefe grubu, fizik, kimya ve matematik dersi başar›la-
r›n›n 1998 y›l›nda ÖSS ve ÖYS puanlar› ile, 2000 y›l›nda
ÖSS puanlar› ile ilişkisi incelenmiştir. Araşt›rman›n bulgu-
lar›, ortaöğretim başar›s› aç›s›ndan her iki y›lda uygulanan
sistem aras›nda dikkate değer bir fark olmad›ğ›n› göster-
mektedir. Ortaöğretim başar›s›n›n iki aşamal› ve tek aşama-
l› sistemlerde uygulanan s›navlardaki başar›y› aç›klama ve
yordama gücünün birbirine yak›n ve yeterli kabul edilebi-
lecek bir düzeyde olduğu görülmüştür.
ABSTRACT
This study aims to compare the secon-
dary school performance scores with the three other univer-
sity entrance exams, the two-staged ÖSS and ÖYS, which
were administered in 1998 to select and place the students
into university and the one-staged ÖSS, which was conduc-
ted with the same purpose in 2000. The data of the study
was collected from the the students having taken the ÖYS
and ÖSS tests administered in 1998, and the ÖYS test in
2000. The performances of the third year students in Tur-
kish language and literature, history, geography, philo-
sophy, physics, chemistry and maths and their relationship
with the 1998 ÖSS and ÖYS scores and the 2000 ÖSS sco-
res were investigated. The findings of the research de-
monstrate that there is no significant difference between he two systems with respect to the secondary school per-
formance. This means that secondary school performance
is proved to be in the power to explain and predict at a suf-
ficient and acceptable level the performances of the exami-
nations administered first in two stages and then in one stage.
ANAHTAR KELİMELER: üniversiteye giriş sınavları, ortaöğretim başarısı, ÖSYS, ÖSS, ÖYS
KEYWORDS: university entrance exams secondary school performance, ÖSYS, ÖSS, ÖYS
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education