Ortaöğretim başarı puanlarının üniversiteye girişte uygulanan öys, öss ve tek aşamalı sınavda uygulanan öss ile ilişkileri


RELATIONSHIP BETWEEN SECONDARY SCHOOL PERFORMANCE SCORES AND THREE OTHER UNIVERSITY ENTRANCE EXAMS: TWO-STAGED ÖYS AND ÖSS, AND ONE-STAGED ÖSS


Yrd. Doç. Dr. Hülya KELECİOĞLU


ÖZET
Bu araşt›rmada, 1998 y›l›nda iki aşamal› olarak ÖSS ve ÖYS ile yap›lan üniversiteye öğrenci seçme ve yer- leştirme sistemi ile 2000 y›l›nda tek aşamal› olarak ÖSS ile yap›lan öğrenci seçme ve yerleştirme sistemi ortaöğretim başar›lar› aç›s›ndan karş›laşt›r›lm›şt›r. Araşt›rman›n verile- ri, sekiz lisede 1998 y›l›nda ÖSS ve ÖYS’ye girenler ile 2000 y›l›nda ÖYS’ye giren öğrencilerden elde edilmiştir. Bu öğrencilerin 3. s›n›f Türk dili ve edebiyat›, tarih, coğraf- ya, felsefe grubu, fizik, kimya ve matematik dersi başar›la- r›n›n 1998 y›l›nda ÖSS ve ÖYS puanlar› ile, 2000 y›l›nda ÖSS puanlar› ile ilişkisi incelenmiştir. Araşt›rman›n bulgu- lar›, ortaöğretim başar›s› aç›s›ndan her iki y›lda uygulanan sistem aras›nda dikkate değer bir fark olmad›ğ›n› göster- mektedir. Ortaöğretim başar›s›n›n iki aşamal› ve tek aşama- l› sistemlerde uygulanan s›navlardaki başar›y› aç›klama ve yordama gücünün birbirine yak›n ve yeterli kabul edilebi- lecek bir düzeyde olduğu görülmüştür.


ABSTRACT
This study aims to compare the secon- dary school performance scores with the three other univer- sity entrance exams, the two-staged ÖSS and ÖYS, which were administered in 1998 to select and place the students into university and the one-staged ÖSS, which was conduc- ted with the same purpose in 2000. The data of the study was collected from the the students having taken the ÖYS and ÖSS tests administered in 1998, and the ÖYS test in 2000. The performances of the third year students in Tur- kish language and literature, history, geography, philo- sophy, physics, chemistry and maths and their relationship with the 1998 ÖSS and ÖYS scores and the 2000 ÖSS sco- res were investigated. The findings of the research de- monstrate that there is no significant difference between he two systems with respect to the secondary school per- formance. This means that secondary school performance is proved to be in the power to explain and predict at a suf- ficient and acceptable level the performances of the exami- nations administered first in two stages and then in one stage.


ANAHTAR KELİMELER: üniversiteye giriş sınavları, ortaöğretim başarısı, ÖSYS, ÖSS, ÖYS


KEYWORDS: university entrance exams secondary school performance, ÖSYS, ÖSS, ÖYS

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education