ÖZET
Üniversitelerin ekolojik yok olmay› önleme hareketinde öncü olmalar›, üniversite ö¤rencilerinin gezegenimizin ekolojik
durumu ve do¤al kaynaklar›n sürdürülebilir kullan›m› ile ilgili bilgi sahibi olmalar› ile mümkün k›l›nabilir. Bu yüzden, Türkiye’deki
üniversite ö¤rencilerinin sürdürülebilir kalk›nma ile ilgili görüfllerinin al›nmas› ve de¤erlendirilmesi, e¤itim stratejileri kapsam›nda
sürdürülebilirlik kavram›n›n tan›t›lmas› aflamas›nda ilk ad›mlardan biridir. Bu çal›flma Orta Do¤u Teknik Üniversitesi E¤itim
Fakültesi’nin 334 ö¤rencisine çevre tutum anketi uygulanarak gerçeklefltirilmifltir. Ayr›ca, cinsiyet ve çevre derslerine kat›l›m›n
sürdürülebilir kalk›nma ile ilgili inançlara olan etkisi incelenmifltir. ‹ki yönlü varyans analizi sonuçlar› bu iki de¤iflkenin anlaml› bir
etkisi oldu¤unu göstermifltir. Bununla birlikte, sonuçlar, ö¤retmen adaylar›n›n, çevre sorunlar›na çözüm yollar›ndan birinin
sürdürülebilir kalk›nma do¤rultusunda oldu¤unu, söz konusu kavram›n günlük yaflam al›flkanl›klar› ile do¤rudan ba¤lant›l› oldu¤unu,
endüstrileflme ve ekonomik büyüme aflamalar›nda çevrenin göz önüne al›nmas› gereken önemli bir konu oldu¤unu düflündüklerini,
do¤al kaynaklar›n korunmas› amac› ile yaflam tarzlar›nda de¤ifliklik yapmaya haz›r olduklar›n› ve çevresel problemlerin çözümünde
kiflisel sorumluluk alma e¤iliminde olduklar›n› göstermifltir. Bu noktada ortaya ç›kan soru ise, ö¤rencilerin bu e¤ilimlerine
üniversitenin verece¤i yan›t›n nas›l olmas› gerekti¤i yönündedir.
ABSTRACT
Given that academics know about the current ecological condition of the planet and about the sustainable use of the
natural resources, there is an obligation for universities to become leaders in the movement to prevent global ecological collapse.
Thus, determining opinions of university students in Turkey on the general awareness of sustainable development is thought to be the
very first step to begin with in the way of introducing the concept of sustainability into the education strategies and this has been
realized with the 334 students of Faculty of Education of the Middle East Technical University by administering environmental
attitude questionnaire. Besides, the effects of gender and enrollment of environmental courses was examined. Two-way ANOVA
showed statistically significant effects of these variables on participants’ beliefs of sustainable developments. Results also revealed
that, pre service teachers are conscious about that one of the most important solution to the environmental problems is through
sustainable development and it is closely related with daily life and environment is one of the issues to be considered at the stages of
industrialization and economical growth and they seem ready to make changes in their life styles to protect natural resources and they
have an intention to take individual roles in solving environmental problems. The question was arisen at this point that, how the
university will respond to their intention?
ANAHTAR KELİMELER: sürdürülebilir kalkınma, öğretmen adayları, çevre eğitimi
KEYWORDS: sustainable development, pre service teachers, environmental education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education