ÖZET
‹letiflimsel Yaklafl›m›n ilkeleri do¤rultusunda gerçeklefltirilen yabanc› dil derslerinin baflar›ya ulaflmas›ndaki en büyük
etkenlerden birisi, ö¤retmenin yeterli bilgi ve becerilerle donanm›fl olmas›d›r. Bir yabanc› dil ö¤retimi sürecinin, yaln›zca
ö¤retmenlerin edindikleri deneyimler ve yapt›klar› gözlemlere dayanmamas› ve bu sürecin, seçilen yöntem ya da yaklafl›m›n
gerektirdi¤i sa¤lam kuramsal temellerle desteklenmesi gerekmektedir. Çeflitli bilim dallar›n›n verilerinden yararlan›larak oluflturulan
‹letiflimsel Yaklafl›m’›n, “dilin kullan›mlar›” ile ilgili boyutu söz konusu oldu¤unda, gerekli kuramsal bilgilerin ancak genel dilbilgisi
ve dil bilimleri gibi alanlar taraf›ndan sa¤lanabilece¤ini görmekteyiz. Yapt›¤›m›z çal›flma çerçevesinde, ülkemizde yabanc› dil olarak
Frans›zca ö¤retmeni yetifltiren bölümlerin ve/ya da anabilim dallar›n›n ders programlar›nda yer alan “Dilbilime Girifl” derslerinin,
yeterli olmad›¤›n› gözlemledik. Ayr›ca, bu derslerin içeriklerinin ö¤retmen adaylar›n›n bilgi gereksinimlerini karfl›layacak niteliklere
sahip olmad›klar›n› da saptad›k. Bu do¤rultuda, ‹letiflimsel Yaklafl›m’›n kuramsal temellerinin ve uygulama biçimlerinin dil
bilimleriyle ba¤lant›s›n› araflt›rarak, bu yaklafl›m› kullanacak olan yabanc› dil ö¤retmeni adaylar›na yönelik dilbilim dersleri için yeni
kur tan›mlar› ve ders planlar› oluflturduk.
ABSTRACT
The foreign language teacher is the main indicator of success of the courses which are conducted through the
Communicative Approach; hence the issue of training the foreign language teachers should be highly emphasized. The language
teaching process should not only be restricted with the teacher’s own observations and experiences, but also be based on the scientific
and theoretical information. As regards the linguistic aspects of the language, this theoretical basis can be supplied merely by
linguistics and the sciences of language. In our point of view, the ‘Introduction to Linguistics’ courses carried out by the Departments
of French Language Teaching, are insufficient. Moreover, it could be pointed out that the content of these courses do not meet the
needs of the prospective French language teachers. Hence, under the guidelines of our research for these courses, we have created
and proposed new course descriptions and lesson plans that will be beneficial for the language teachers.
ANAHTAR KELİMELER: Yabancı dil olarak fransızca, genel dilbilim, dil bilimleri, iletişimsel yaklaşım
KEYWORDS: French language teaching, linguistics, sciences of language, communicative approach
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education