ÖZET
Çoklu temsilleri matematik konular›nda kullanmak matematik ö¤renmeyi zenginlefltirir. Bundan önce ö¤rencilerin çoklu
temsil becerilerini nas›l ifle kofltuklar›n› ve nas›l kavramsallaflt›rd›klar›n› araflt›rmak gereklidir. Bu nedenle, bu çal›flmada yedinci s›n›f
ö¤rencilerinin cebir problemlerini çözerken çoklu temsilleri nas›l kulland›klar› ve neden baz› temsil biçimlerini kullanmay› tercih
ettikleri araflt›r›lm›flt›r. Görüflmeler için 21 (11 k›z, 10 erkek) yedinci s›n›f ö¤rencisi seçilmifl, bu ö¤rencilere üç tane aç›k uçlu cebir
problemi yöneltilmifltir. Ö¤rencilerden bu problemleri çözmeleri ve kulland›klar› temsil biçimlerini aç›klamalar› istenmifltir.
Araflt›rman›n bulgular›na göre, ö¤rencilerin her bir soru için farkl› temsilleri kulland›klar› söylenebilir. Bu temsil biçimlerini tercih
etme nedenleri, problemin yap›s›na ve onlar›n temsil biçimlerini alg›lamalar›na göre de¤iflmektedir. Bunun yan› s›ra, temsil biçimleri
tercihleri de soru tipine, ö¤retmene ve duygusal etmenlere göre de farkl›l›k göstermekte ve bu farkl›l›klar ö¤rencilere göre çeflitlilik
içermektedir.
ABSTRACT
Using multiple representations in mathematical contexts can enhance mathematical learning. Firstly how students
use and conceptualize multiple representations in mathematics should be investigated. Because of this, it was aimed to examine how
students use multiple representations in algebra word problems and what are the reasons behind their usage of certain representational
modes. For this purpose, 21 seventh grade students (11 female and 10 male) were chosen as interview participants. They were posed
three algebra questions during interviews, and they were responsible to explain their representational preferences for each interview
question. As a result, it can be argued that the participants used different representations according to the question. Their ways of
using different representations varied in terms of the nature of the problems and their perception of the representations. Furthermore,
their representational preferences can be varied with respect to the question type, the teacher, or emotional factors.
ANAHTAR KELİMELER: matematik eğitimi, çoklu temsiller, cebir
KEYWORDS: mathematics education, multiple representations, algebra
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education