ÖZET
Bilgi okuryazarl›¤› becerilerine sahip olman›n ö¤retmenler için önemi kabul edilmifltir. Rehberlik rollerinden dolay› ö¤retmenlerin
bilgi okuryazarl›¤› becerilerine sahip olmalar› tek bafl›na yeterli de¤ildir. Ö¤retmenlerin, söz konusu becerileri etkin ve etkili
bir flekilde kullanabilmeleri için bu alanda kendilerine güvenmeleri, bir baflka deyiflle, güçlü öz-yeterlik inanc› gelifltirmeleri
gerekmektedir. Bu çal›flmada ö¤retmenlerin bilgi okuryazarl›¤› öz-yeterlik inançlar›n›n düzeyi, bilgi okuryazarl›¤› öz-yeterlik
inanc›n›n yafl, branfl, ö¤retmenin çal›flt›¤› kademe ve mezun oldu¤u okula göre farkl›l›k gösterip göstermedi¤i araflt›r›lm›flt›r.
ABSTRACT
The importance of information literacy for teachers has been recognized. Because of their mentor roles teachers
should not only possess information literacy skills but also feel confident and competent in the use of these skills. In other words,
teachers should develop high level self-efficacy beliefs for information literacy skills. In this paper, the level of teachers’ information
literacy self efficacy beliefs and its relevance with their age, branches and levels they taught, and the schools they graduate from were
examined.
ANAHTAR KELİMELER: bilgi okuryazarlığı, öz-yeterlik inancı, öğretmenler
KEYWORDS: information literacy, self-efficacy belief, teachers.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education