ÖZET
Bu çal›flmada biyoloji ö¤retmenlerinin, e¤itim araç-gereçlerini kullan›m› ile ilgili kendilerine yönelik yeterlilik alg›lar› arafl-
t›r›lm›flt›r. Araflt›rman›n örneklemini 2002-2003 e¤itim ö¤retim y›l›nda Ankara’da görev yapan 72 biyoloji ö¤retmeni oluflturmaktad›r.
Araflt›rma verilerini toplamak için anket kullan›lm›flt›r.
Verilerin analizi sonucu; biyoloji ö¤retmenleri, derse, konuya, ö¤rencilerin seviyesine, ortama ve hedeflere uygun araç-gereç
seçme, amaçlara uygun “ö¤retim materyalleri” gelifltirebilme, ö¤rencilere araç-gereçle ilgili bilmesi gerekenleri duyurabilme, araç-
gereçlerin özelliklerine uygun s›n›f ortam›n› düzenleme, kullan›m öncesi kontrol ve bak›m›n› yapma ve uygun bir biçimde kullanma,
araç-gereçlerin kapsad›¤› içeri¤i de¤erlendirme bak›m›ndan kendilerini oldukça yeterli görmektedirler. Araç-gereçlerinin basit ar›zalar›n›
giderme, okul içi ve d›fl›nda ulaflabilme, ilgili yenilikleri izleyebilme, biyoloji dersini lâboratuvarda iflleyebilecek duruma getirebilme
bak›m›ndan kendilerini k›smen yeterli görürlerken, ‹l E¤itim Araçlar› Merkezindeki ders araç-gereçlerinden haberdar olma
bak›m›ndan kendilerini az yeterli görmektedirler. Biyoloji ö¤retmenleri teknik bilgi beceri gerektiren araçlar› kullanmakta kendilerini
az yeterli, fazla teknik bilgi beceri gerektirmeyen araçlar› kullanmakta ise oldukça yeterli görmektedirler.
ABSTRACT
This study examines the competency perception of biology teachers in the use of educational equipment. The sampling
group consists of 72 biology teachers who work in Ankara in 2002-2003 scholastic year. A questionnaire has been used in the
collection of research data.
The results of the data have indicated that biology teachers find themselves rather competent in choosing equipment that are
suitable for the class, the level of students, the environment, and the required goals; developing ‘teaching materials’ that are suitable
for the aim of the course; teaching students the required information regarding the use of equipment; organizing the class according
to the features of the equipment, maintaining and controlling the equipment before and after the class; and assessing the content of
the equipment to be used. They have found themselves partially competent in fixing the simple defects; providing access in and out
of the school; following the current developments; managing the biology class in the laboratory, whereas they have found themselves
rarely competent in finding out about the teaching equipment in City Education Material Center. They have found themselves rarely
competent in using technical equipment and fairly competent in using less complicated and technical equipment.
ANAHTAR KELİMELER: biyoloji öğretimi, araç-gereç kullanımı, öğretmen yeterliliği.
KEYWORDS: biology teaching, use of equipment, teacher competency.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education