ÖZET
Ülkemizde yaflanan h›zl› sosyal ve ekonomik de¤iflimlere paralel olarak sa¤l›k sorunlar›n›n boyutlar› da önemli ölçüde de¤ifl-
mektedir. Günümüzde toplum sa¤l›¤›n› çeflitli fiziksel hastal›klar›n yan› s›ra ruhsal bozukluklar da büyük ölçüde etkilemektedir. Son y›llarda
özellikle ilkokul çocuklar›nda gözlenen dikkat eksikli¤i-hiperaktivite bozuklu¤u, ö¤renme güçlü¤ü, kayg›, depresyon, psikosomatik
sorunlar gibi ruhsal sorunlarda gözlenen art›fllar dikkatleri okul öncesi döneme çekmektedir. Çünkü, bu dönemdeki çocuklar s›k›nt›-
lar›n› ve sorunlar›n›, bunlarla bafletme güçlüklerini do¤rudan ifade edememekte, ancak, oyun, resim, somatik yak›nmalar vb. projektif
yollarla d›fla vurmaktad›rlar. Toplumun ruh sa¤l›¤› düzeyini yükseltmek için, koruyucu / önleyici hizmetlerin etkin bir flekilde verilmesi
gerekmektedir. Bunun için de risk alt›ndaki hedef kitlelerdeki belirtilerin taranmas› ve tan›nmas› öncelik kazanmaktad›r. Bu araflt›rmada, Ankara’daki okul öncesi e¤itim kurumlar›na devam eden çocuklar›n sorun davran›fllar›n›n incelenmesi
amaçlanm›flt›r. Araflt›rman›n örneklemini 3-5 yafl grubunda, 162 erkek ve 176 k›z olmak üzere seçkisiz (rastgele) örnekleme yöntemiyle
seçilen 338 çocuk oluflturmufltur. Araflt›rmada çocuklar›n sorun davran›fllar›n› belirlemek amac›yla Achenbach ve Rescorla
(2000) taraf›ndan gelifltirilen, Erol ve Ac› (2002) taraf›ndan Türkçe’ye uyarlanan 1.5 - 5 Yafl Çocuk Davran›fl De¤erlendirme Ölçe-
¤i (Child Behavior Check-List For Ages 11/2-5, CBCL / 11/2-5) ve 11/2-5 Yafl Ö¤retmen Bilgi Formu (The Caregiver-Teacher Report
Form for Ages 11/2-5, C-TRF 11/2-5) kullan›lm›flt›r. Çocuklar›n ölçekten ald›klar› puanlar›n yafl ve cinsiyete göre fark gösterip göstermedi¤i
tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile incelenmifltir.
ABSTRACT
Parallel to the rapid developments in social and economic fields, the dimension of the health problems has also been
increased. The community health has been affected not only by various physical diseases but also psychological disorders. Recent
observations have revealed that there is an increase in psychological problems such as attention-deficit hyperactivity disorders, learning
disabilities, anxiety, depression, and psychosomatic problems among primary school students. This case have led the studies towards
pre-school children. Because, the children at that age group cannot directly express their discomforts and problems. They use
projective ways such as pictures, games, and somatic complaints to express their discomfort. In order to increase the level of mental
health of the society, it would be a necessity to give protective services properly. Therefore, to monitor and to recognize the symptoms
in a target group that are under risk would be the first step.
This study aims at examining the problem behaviors of pre-school children in Ankara.The sampling group of the study consists
of 162 boys and 176 girls from 3-5 age group that are chosen randomly. The Child Behavior Check-List For Ages 11/2-5,
CBCL / 11/2-5 and The Caregiver- Teacher Report Form for Ages 11/2-5, C-TRF 11/2-5 developed by Achenbach & Rescorla (2000)
had been used in order to determine the children’s problematic behaviors. One way ANOVA had been used to determine the relation
between the scores that the children obtained from the scale and the age and gender.
ANAHTAR KELİMELER: okul öncesi dönem çocuğu, ruh sağlığı, önleyici hizmetler
KEYWORDS: pre-school children, mental health, preventive services
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education