ÖZET
Mesleki geliflim programlar› ve ‹ngilizce okutmanlar› iliflkisini anlamland›rmaya yönelik bu tamamlanm›fl nitelik araflt›rmas›na
dayal› doktora tezinde okutmanlar›n kat›ld›¤› hizmet içi e¤itim programlar›ndaki uygulamalar kat›l›mc›lar›n deneyimleri yard›-
m›yla incelenmektedir. Çal›flma 9 kat›l›mc›yla ve onlar›n ad› geçen programlardaki deneyimlerini elde etmeyi amaçlayan bir anlat›
araflt›rmas› deseniyle tamamlanm›fl ve bu sürece elefltirel-postmodern bir bak›fl aç›s› rehberlik etmifltir. Çal›flman›n sonuçlar› bize
okutmanlar›n bu programlardaki ö¤renme deneyimlerinin onlar›n bu programlara bak›fllar›n› flekillendirirken onlar›n mesleki geliflimlerinde
ve ‹ngilizce ö¤retimlerinde de etkili oldu¤unu göstermifltir. Çal›flmada derinlemesine ve yüzyüze yap›lan görüflmeler ve yorumlama
basama¤›nda da elefltirel teori ve postmodern yaklafl›mlardan yararlan›lm›flt›r. Bulgular, bu programlarda görülen erk kavgalar›n›
da ortaya ç›karm›fl ve bu gerçe¤in de okutmanlar›n özellikle ö¤retmen yetifltiricilerini, gözlemlerini, program› ve yönetimi
anlama ve kavramada etkiledi¤ini göstermektedir. Sonuç olarak okutmanlar›n mesleki geliflmelerinin ad› geçen programlar›n d›fl›nda
da sürdürüldü¤ü görülmekte ve programlar›n güncel paradigmalar› temel alacak flekilde yeniden yap›land›r›lmalar› gereklili¤i de ortaya
ç›kmaktad›r
ABSTRACT
In this completed qualitative dissertation research, the nature of the relationship between professional development
programs (in-service training programs) and English language instructors was studied with a critical postmodern lense focusing on
the narratives of nine English language instructors on their experiences in their professional development programs. The results
revealed that the instructors conceptualize these programs as domains in which they develop themselves professionally amidst many
hardships that have the power of hindering their development. It is noted that such conceptualization has effects on their professional
development as well as their own classroom teaching. Data collection method was in-depth interviewing and it was found that the
instructors’ narratives included themes of power struggles affecting their conceptualizations of teacher trainers, classroom
observations, the delivering of these programs and the administrative units all of which signal the need for a shift towards more
humanitarian and innovative professional development practices.
ANAHTAR KELİMELER: Mesleki Gelişim Programları, ingilizce okutmanlarI, eleştirel, postmodern
KEYWORDS: Professional Development Programs, English language instructors, critical, postmodern
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education