ÖZET
Kendi
düşünce
süreçlerinin
farkında
olunması
olarak
da
tanımlanabilecek
bilişötesi,
öğrenme
sürecini
açıklama
ve
betimlemede
çok
önemli
bir
role
sahiptir.
Sonuçta
ögrencilerin
davranışlarını
da
etkileyen
dil
hakkındaki
inanç
ve
tutumlar
dil
öğrenimiyle
de
doğrudan
ilintilidir.
Bu
nedenle,
duyarlı
eğitimciler
bilişötesi
hakkında
mevcut
bilgileri
anlayıp
kullanarak
ders
programlarını
ve
öğrenme
ortamlarını
oluşturmalıdırlar.
Bu
makale,
dil
öğrenimi
ve
öğretiminde
bilişötesinin
önemini
vurgulayarak
başaolı
dil
öğrenme
ve
öğretmedeki
kritik
öğeleri
tartışmaktadır.
Bilişötesi
ile
bilişötesi
bilgi,
deneyimler
ve
süreçler
ana
hatlaoyla
verildikten
sonra,
makale
bilişötesin
öğrenme
ve
dil
öğrenme
arasındaki
ilişki
ve
bilişötesi
eğitime
olan
gereksinim
üzerinde
durmaktadır.
Sonuç
olarak,
hem
dil
öğretmenlerinin
hem
de
öğretmen
eğitimi
programlarının
dil
öğrencilerini
dalıa
iyi
anlayabilmek
ve
"özerk
öğrenciler"
yetiştirebilmek
için
eğitim
programlarında
bilişötesine
yer
vermelerini
önermektedir.
ABSTRACT
etacognition,
an
awareness
of
one's
own
thought
processes,
plays
a
central
role
in
explaining
and
describing
the
leaming
process.
As
it
shapes
leamers'
beliefs
about
and
attitudes
toward
leaming
which
in
tum
affect
their
behaviours,
it
directly
relates
to
language
leaming
and
teaching
as
welL.
Thus,
cautious
teachers
should
understand
and
employ
the
available
information
on
metacognition
and
then
design
curriculum
and
leaming
environments.
This
reviewarticle
sets
out
to
emphasize
metacognition
in
language
leaming
and
teaching
and
to
look
into
the
critical
ingredients
of
successful
language
leaming
and
teaching.
Af
ter
an
outline
of
metacognition
and
its
components
such
as
metacognitive
knowledge,
experiences
and
processes,
the
article
dwells
upon
its
relation
to
leaming,
beliefs
about
leaming
and
language
leaming,
and
the
need
for
metacognitive
training.
The
article
concludes
that
not
only
language
teachers
but
also
teacher
training
programmes
should devote
time
to
metacognitive
training
to
better
understand
language
leamers
and
lead
to
self-directed,
autonomous
leamers.
ANAHTAR KELİMELER: Bilişötesi, bilişötesi bilgi, yabancı/ikinci dil ögrenimi ve öğretimi, dil öğrenimi hakkında inançlar, özerk öğrenciler
KEYWORDS: Metacognition, metacognitive knowledge, foreign/second language leaming and teaching, beliefs about language leaming, autonomous leamers.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education