ÖZET
Bir
çok
biyolojik
olay
karmaşık
ve
dinamik
bir
yapıya
sahiptir.
Öğrencilerin
bunlan
tanımlayıp
anlayabilmeleri
için
yapı,
süreç
ve
neden
sonuç
ilişkileri
hakkında
bilgi
sahibi
olmalan
gerekmektedir.
Öğrencilerin
bu
tür
karmaşık
olaylan
anlamakta
güçlüklerle
karşılaştıklan,
bu
olaylardaki
neden
sonuç
ilişkileri
arasındaki
bağlantıları
kuramadıkları
yapılan
pek
çok
araştırmada
ortaya
konmuştur.
Biyoloji
derslerinde
yeni
teknolojilerin
kullanılması
karmaşık
ve
dinamik
süreçlerin
anlaşılmasında
pozitif
yönde
etkili
olmaktadır.
Bilgisayar
destekli
animasyon
ve
simülasyonlar
yardımıyla
bu
süreçlerde
gerçekleşen
karmaşık
ilişkiler
öğrenciye
görsel,
hareketli
ve
sesli
sunulabilmektedir.
Böylece
bir
taraftan
konu
öğrenci
için
daha
ilginç
hale
gelmekte
diğer
taraftan
öğrenmeye
destek
verilmektedir.
Bu
çalışmada
solunum
zinciri
konusunu
simülasyon
yardımıyla
anlatan
bir
bilgisayar
programı
hazırlanmıştır.
i
1.
sınıf
öğrencileri
bu
program
yardımıyla
bir
bilgisayar
oturumunda
konuyu
bireyselolarak
çalışmışlardır.
Verilerin
analizi
sonucu
programın
öğrencilerin
bilgi
kazanımı
ve
bilginin
kullanımında
pozitif
yönde
etkili
olduğu
görülmüştür.
Bilgisayara
bireysel
ilginin
az
olduğu
grupta
oturum
sonrasında
bilgisayar
ortamında
öğrenmeye
karşı
durumsal
ilgi
artmıştır.
Solunum
zinciri
konusuna
ilgi
son
testte
ön
testtekinden
daha
yüksek
ÇıkmıŞ
ve
ortalamalar
arasındaki
fark
anlamlı
bulunmuştur.
ABSTRACT
Many
biological
events
have
comp1ex
and
dynamic
structures.
The
students
should
have
knowledge
about
structure,
process
and
cause-effect
relations
in
order
to
define
and
understand
these
facts.
It
is
concluded
in
many
researches
that
students
have
difficulties
in
understanding
these
kinds
of
complex
events
and
that
they
can
not
form
a
cause-effect
relationships
in
these
events.
Using
new
technologies
in
biology
lessons
have
a
positive
effect
on
understanding
complex
and
dynamic
processes.
Complex
relations
in
these
processes
are
presented
to
the
students
audiovisually
by
the
help
of
computer-
supported
animations
and
simulations.
Thanks
to
these
animations
and
simulations,
the
subject
becomes
more
interesting
for
the
student
and
the
process
of
learning
is
supported.
In
this
study,
a
computer
program
lecturing
on
breathing
cycle
subject
via
simulations
is
developed.
Eleventh
grade
students
have
studied
this
subject
individually
in
a
computer
session
by
the
help
of
this
program.
Af
ter
the
data
are
analyzed,
it
is
concluded
that
the
program
has
a
positive
effect
on
the
knowledge
acquisition
and
the
use
of
knowledge
processes
of
the
students.
After
the
session,
the
situational
interest
for
learning
in
computer
environment
has
increased
in
the
group
in
which
individual
interest
for
computers
are
low.
The
interest
for
breathing
cycle
subject
has
proved
to
be
higher
in
the
final
test
than
the
preliminary
test
and
the
difference
between
average
s
is
found
meaningful.
ANAHTAR KELİMELER: solunum zinciri, simülasyon, ilgi
KEYWORDS: breathing cycle, simulation, interest
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education