ÖZET
Bu
çalışmada,
yabancı
dil
dersinde
edebi
metinlerin
kullanılması
konusuyla
ilgili
olarak
dünya
çapında
özellikle
son
on
beş
yılda
gözlemlenen
büyük
paradigma
değişiminin
anlamı
ve
önemi
irdelenmektedir.
Edebi
metinlerle
işlenen
yabancı
dil
dersinin
hem
kuram,
hem
de
uygulama
düzlemi,
birbiriyle
uyum
içerisinde
olmalıdır.
Bu
ise
ancak
geliştirilen
öğretim
kuramlarının
ders
içerisinde
uygulama
bulmasıyla
gerçekleşecektir.
Yabancı
dilde
edebiyat
konusu
bağlamında
birçok
Avrupa
ülkesinde
gündeme
yerleşmiş
güncel
kuramsal
yaklaşımın
gereklerinin
yerine
getirilerek
Türkiye'de
de
sınıf
içi
uygulamalarda
modem
yaklaşımlara
geçişin
yaygınlaşması
sağlanmalıdır.
Temeli
Avrupa
Konseyi
Ortak
Kriterleri'
ne
dayandırılarak
hazırlanan
Milli
Eğitim
Bakanlığı
(MEB)
İkinci
Yabancı
Dil
Öğretim
Programları,
yabancı
dil
dersinin
öğrenci
merkezli
olarak
düzenlenmesi
gerektiğini
belirtmektedir.
Çalışma,
amaçlanan
öğrenci
merkezli
yabancı
dil
eğitiminin,
edebi
metinlerle
yabancı
dil
dersi
bağlamında
oynadığı
rolü
vurgulamaktadır.
Ayrıca
edebi
metinlerle
üretime
dayalı
ve
yaratıcı
çalışma
tekniklerinin
incelenmesiyle,
söz
konusu
modem
ders
uygulamalarının
tanıtılıp
yaygınlaşmasının
sağlanması
hedeflenmektedir.
ABSTRACT
hroughout
this
paper,
the
meaning
and
significance
of
the
great
paradigm
shift
related
to
the
use
of
literary
texts
in
foreign
language
classrooms
that
is
observed
allover
the
world
especially
within
last
fifteen
years
is
studied.
The
theoretical
and
practical
aspects
of
the
use
of
literary
texts
in
a
foreign
language
lesson
should
be
consistent.
This
is
only
possible
if
the
developed
instructional
theories
are
applicable
in
the
classroom.
The
requirements
of
the
current
methodological
approaches
used
in
many
European
countries
within
the
context
of
'literature
in
foreign
language'
should
also
be
satisfied
in
Turkish
classroom
settings;
and
the
transition
to
modem
approaches
should
become
widespread.
The
foreign
language
teaching
programs
of
Ministry
of
Education
(MEB)
that
are
prepared
depending
upon
the
Common
European
Framework
indicate
that
the
organization
of
the
foreign
language
lessons
should
be
leamer-centered.
This
study
stresses
the
role
of
learner-centered
foreign
language
instruction
in
'foreign
language
lesson
in
literature'.
In
addition
to
this,
making
these
modem
classroom
applications
widespread
by
analysing
task-based
and
creative
activities
through
literary
texts
is
targeted.
ANAHTAR KELİMELER: edebi metinlerle yabancı dil eğitimi, öğrenci merkezli öğretim, üretime yönelik öğretim teknikleri, yaratıcı çalışma biçimleri
KEYWORDS: oreign language lesson in literature, leamer-centered teaching, task-based language leaming, creative activities.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education