ÖZET
Çevre
sorunlannın
kalıcı
çözmünde
nitelikli
bir
çevre
eğitimi
ve
onun
kazandırdığı
çevre
bilinci
önemli
roloynar.
Özellikle
ilk
ve
orta
öğretim
kurumlanndaki
öğrencilerde
çevre
bilincinin
kazandınlmasında
ve
akademik
başanyı
etkileyen
çeşitli
faktörler
bulunmaktadır.
Bu
çalışmamızda
önemli
olarak
gördüğümüz
sosyo-ekonomik
faktörlerin
etkisini
araştırmak
için
Ankara
ilindeki
bazı
orta
öğretim
kurumlannda
öğrenim
gören
258
lise
öğrencisine.
tarafımızdan
geliştirilen
"Çevre
Bilinci
Ölçeği"
ve
"Çevre
Başan
Testi"
uygulanmıştır.
Öğrencilerin,
aile
gelir
seviyesi,
ailedeki
birey
sayısı,
ebeveynlerinin
eğitim
durumlan
dikkate
alınarak
yüksek,
orta
ve
düşük
sosyo-ekonomik
gruplar
oluşturulmuş
ve
gruplar
arasında
da
çevre
bilinci
ve
çevre
akademik
başansı
yönünden
anlamlı
bir
fark
olup
olmadığı
araştınlmıştır.
Elde
edilen
sonuçlara
göre,
"orta"
sosyo-ekonomik
düzeye
sahip
öğrencilerin
çevre
bilinci
ortalamasının,
"yüksek
ve
düşük
seviye"dekilerin
ortalamalanndan
farklı
ve
"orta
seviye
grubu"
lehine
olduğu
gözlenmiştir.
"Yüksek
ve
düşük"
sosyo-ekonomik
düzeydeki
öğrenciler
arasında
ise,
çevre
bilinci
yönünden
istatistikselolarak
anlamlı
bir
farkın
olmadığı
tespit
edilmiştir.
Akademik
başansı
açısından
değerlendirmede
ise,
yüksek
sosyo-ekonomik
düzeye
sahip
öğrencilerin
başan
ortalamasının,
orta
sosyo-ekonomik
düzeydeki
grup
ortalamasından
istatistikselolarak
farklı
ve
üçüncü
grubun
lehine
olduğu;
yüksek
ile
düşük
ve
düşük
ile
orta
sosyo-ekonomik
düzey
öğrencileri
arasında
anlamlı
bir
farkın
olmadığı
belirlenmiştir.
Bunun
yanında,
öğrencilerde
oluşturulmak
istenen
çevre
bilinci
ile
çevre
akademik
başansı
arasında
doğrusal
bir
ilişki
tespit
edilmiştir.
ABSTRACT
Provided
that
the
individual
is
offered
a
quality
environmental
education
and
awareness
of
environment,
it
is
possible
to
overcome
important
environmental
problems
s/he
faces.
There
are
diverse
and
important
factors
that
affect
the
formation
of
the
awareness
for
environment.
Among
these
factors
this
study
investigated
the
effect
of
socio-economic
one,
which
we
think
is
important
in
influencing
individual's
environment
awareness
and
environment
academic
success.
The
study
administered
two
scales
called
"Scale
for
Environment
Awareness"
and
"Scale
for
Environment
Academic
Success"
to
258
students
from
high
school
s
in
Ankara.
Students
were
grouped
according
to
the
level
of
income
of
their
parents,
the
number
of
members
in
their
families
and
the
educational
level
of
parents,
which
produced
high,
middle,
and
low
socio-
economic
statuses.
Whether
significant
differences
exist
among
the
groups
regarding
environmental
awareness
and
environmental
academic
success
is
investigated
in
this
study.
The
results
show
that
there
is
significant
difference
in
the
average
environmental
consciousness
between
the
middle
socio-economic
group
of
students
and
both
high
and
low
socio-
economic
groups,
with
the
"middle
socio-economic
group"
showing
more
consciousness.
However,
no
significant
difference
is
observed
between
the
other
two
groups.
ANAHTAR KELİMELER: çevre eğitimi, çevre bilinci, çevre akademik başansı, sosyo-ekonomik düzey
KEYWORDS: Environmental education, environmental awareness, environmental academic success, socio-economic status
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education