ÖZET
Bu arastırmanın amacı, disiplinlerarası yaklasıma dayalı yaratıcı problem çözme (DYDYPÇ) ögretim programı ile
ögrencilerin yaratıcı problem çözme becerilerindeki erisilerinde anlamlı bir fark olup olmadıgını incelemektir. Arastırmaya
Ankara ili Namık Kemal İlkögretim Okulunda 7. sınıf düzeyinde 45 ögrenci katılmıstır. Bu çalısmada tek deney deseni ve
gözlem teknigi uygulamaya konulmustur. Toplanan verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra deneysel islemin
etkisini incelemek için iliskili t-testi kullanılmıstır. Arastırmanın bulguları, yaratıcı problem çözme erisilerinde deney
grubunun lehine anlamlı farklar oldugunu ortaya koymustur.
ABSTRACT
The aim of this study was to find out whether there is a significant difference between the teaching program
based on interdisciplinary creative problem solving skills and the students’ attainment of creative problem solving skills. The
participants were seventh grade students in Namık Kemal Primary School. This study used qualitative research methods. In
the analyses of the data, as well as for descriptive statistics, dependent samples’ t-test was used to find out the impact of
experimental procedures. The study revealed that experimental group shows significant differences in their attainment of
creative problem solving skills.
ANAHTAR KELİMELER: interdisciplinary approach, creative problem solving, ınformation and communication technologies
KEYWORDS: disiplinlerarası yaklasım, yaratıcı problem çözme, bilgi ve iletisim teknolojileri
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education