ÖZET
Bu arastırmanının amacı; orta ögretim biyoloji ögretmenlerinin araç-gereç kullanımı açısından yeterliliklerini ortaya
koymaktır. Bu amaç dogrultusunda biyoloji ögretmenlerinin bilissel yeterlilikleri, araç-gereç kullanmaya yönelik tutumları
belirlenmeye çalısılmıstır. Arastırma tarama modelinde olup Türkiye’nin degisik cografi bölgelerinden 369 biyoloji
ögretmeni örneklem grubuna alınmıstır. Ögretmenlerin bilissel yeterliliklerini ölçmek amacıyla basarı testi gelistirilmis olup
güvenirligi KR 20 ile hesaplanmıs ve güvenirlik katsayısı 0.76 bulunmustur. Araç-gereç kullanmaya yönelik tutumlarını
belirlemek amacıyla tutum ölçegi gelistirilerek güvenirligi Cronbach a ile hesaplanmıs ve güvenirlik katsayısı 0.86 olarak
belirlenmistir. Arastırmanın sonucunda, arastırmaya katılan ögretmenlerin araç-gereç kullanımına yönelik olumlu bir tutuma
ve araç-gereç kullanımı ile ilgili davranısların % 57,3’üne sahip oldukları belirlenmistir.
ABSTRACT
The aim of this study is to determine the competency of high school biology teachers regarding use of
instructional tools in teaching biology. Biology teachers’ cognitive competencies, their attitudes toward instructional-tool use
have been determined. Survey method has been used in this study. 369 biology teachers from different regions of Turkey
have been included in the sampling group. An achievement test to assess the teachers’ cognitive competency have been
developed. The reliability of this test has been calculated by KR20 and reliability coefficient has been found as 0.76. The
attitude scale, developed to determine teachers’ attitudes regarding the use of instructional tools in teaching has been
calculated by Cronbach and reliability coefficient has been found as 0.86. The results have indicated that teachers who
participated in the study have a positive attitude toward the use of instructional tools and they have 57.3% of the behaviors
that are related to the use of instructional tools.
ANAHTAR KELİMELER: biyoloji ögretimi, araç-gereç kullanımı, ögretmen yeterliligi.
KEYWORDS: biology teaching, use of instructional tool, teacher competency.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education