DOKUZUNCU SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL BİLGİNİN DOĞASINI ANLAMA DÜZEYLERİ


NINTH GRADE STUDENTS’ UNDERSTANDING OF THE NATURE OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE


Kerem KILIÇ, Assit. Prof. Dr. Semra SUNGUR, Assit. Prof. Dr. Jale ÇAKIROGLU & Assoc. Prof. Dr. Ceren TEKKAYA


ÖZET
Bu çalısmanın amacı lise 1 ögrencilerinin bilimsel bilginin dogasını nasıl algıladıklarını ve bu bilginin cinsiyete ve okul türüne baglı olarak degisip degismedigini saptamaktır. Arastırmaya dört farklı okul türünden (devlet lisesi, anadolu lisesi, meslek lisesi ve süper lise) 575 ögrenci katılmıstır. Veriler “Bilimsel Bilginin Dogası Ölçegi” kullanılarak toplanmıs ve çoklu varyans analizi kullanılarak analiz edilmistir. Sonuçlar lise 1 ögrencilerinin bilimsel bilginin dogasını algılamasının cinsiyete ve okul türüne baglı olarak degistigini göstermistir. Ayrıca katılımcıların büyük bir kısmının bilimsel bilginin dogası hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıgı saptanmıstır.


ABSTRACT
The purpose of this study was to investigate the 9th-grade students’ understandings of the nature of scientific knowledge. The study also aimed to investigate the differences in students’ understanding of the nature of scientific knowledge by gender, and school types. A total of 575 ninth grade students from four different school types (General High, Anatolian High, Vocational High and Super Lycee) participated in the study. Data were collected utilizing an adapted version of the Nature of Scientific Knowledge (NSKS). Data were analyzed by using MANOVA. Results revealed statistically significant differences in the student’s perceptions of nature of scientific knowledge by gender and school types. It was also found that many of the participants had inadequate understanding of nature of scientific knowledge.


ANAHTAR KELİMELER: bilimsel bilgi, bilimin dogası, okul türleri, cinsiyet


KEYWORDS: scientific knowledge, nature of science, school type, gender

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education