ÖZET
Bu çalısmanın amacı lise 1 ögrencilerinin bilimsel bilginin dogasını nasıl algıladıklarını ve bu bilginin cinsiyete ve
okul türüne baglı olarak degisip degismedigini saptamaktır. Arastırmaya dört farklı okul türünden (devlet lisesi, anadolu
lisesi, meslek lisesi ve süper lise) 575 ögrenci katılmıstır. Veriler “Bilimsel Bilginin Dogası Ölçegi” kullanılarak toplanmıs
ve çoklu varyans analizi kullanılarak analiz edilmistir. Sonuçlar lise 1 ögrencilerinin bilimsel bilginin dogasını algılamasının
cinsiyete ve okul türüne baglı olarak degistigini göstermistir. Ayrıca katılımcıların büyük bir kısmının bilimsel bilginin
dogası hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıgı saptanmıstır.
ABSTRACT
The purpose of this study was to investigate the 9th-grade students’ understandings of the nature of scientific
knowledge. The study also aimed to investigate the differences in students’ understanding of the nature of scientific
knowledge by gender, and school types. A total of 575 ninth grade students from four different school types (General High,
Anatolian High, Vocational High and Super Lycee) participated in the study. Data were collected utilizing an adapted version
of the Nature of Scientific Knowledge (NSKS). Data were analyzed by using MANOVA. Results revealed statistically
significant differences in the student’s perceptions of nature of scientific knowledge by gender and school types. It was also
found that many of the participants had inadequate understanding of nature of scientific knowledge.
ANAHTAR KELİMELER: bilimsel bilgi, bilimin dogası, okul türleri, cinsiyet
KEYWORDS: scientific knowledge, nature of science, school type, gender
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education